Cestopisy Južná Amerika

Dobrodružné a neopakovateľné zážitky v Cestopisoch z krajín Južnej Ameriky. Výstup na stolové hory vo Venezuele, nádherná Patagónia, Inca Trail v Peru a iné...
Milada Mili Konečná precestovala úplne sama za osem mesiacov sedem krajín Južnej Ameriky. Stretla pritom stovky užasných ľudí, spoznala čaro Karibiku, kolumbijske (aj peruánske) Machu Picchu, zažila dobrodružstvá v ekvádorskej Amazónii, skúsila sandboarding na peruánskom piesku, zápasila s...
Pracujem pre spoločnosť Národná Pokladnica už piaty rok. Zaoberáme sa distribúciou pamätných mincí a medailí, ale aj vlastnou produkciou. Nechcem, aby to znelo ako klišé, ale na našich zákazníkoch nám záleží a veríme, že keď budú naozaj spokojní, bude sa dariť aj nám. Naši zákazníci sú vlastne...
Hmla, ktorá sa zdala byť pred niekoľkými minútami nepreniknuteľnou, sa akoby zázrakom rozplynula a pred nami sa objavil slnkom ožiarený Fitz Roy. Obrovský žulový masív vystupujúci z nekonečných plání Patagónie, výzva pre špičkových horolezcov aj detský sen mnohých z nás.
Do Peru sme vo dvojici vycestovali pred 2 rokmi na 5 týždňov. Bol to náš veľký cestovateľský sen, a keďže som v tom čase bola študentkou etnológie, tak ma táto cesta, ľudia a zážitky ovplyvnili natoľko, že som ju premietla i do svojej diplomovej práce. Pre napísanie tohto článku...
V lete som vycestovala po druhýkrát do Panamy s jasnou túžbou objaviť & spoznať miesta, ktorým som sa úspešne vyhla minulý rok. Spoločnosť mi tentokrát robili dvaja Slováci. Urobili sme si mini road trip na požičanom aute po panamských zdevastovaných cestách. Bola to jazda plná adrenalínu -...
Kolumbia – krajina mnohokrát vykreslená v médiách ako krajina Pabla Escobara. Ako krajina plná nebezpečenstva, násilia či krajina pašovania drog. No ozaj je Kolumbia len o kráľovi kokaínu? V tomto článku by som Vám chcela poskytnúť niekoľko dôvodov k tomu, prečo by ste sa do...
Na večer máme jasný plán, s ktorým som na 100% stotožnený len ja. Ideme kúpiť výlet na Huayna Potosi. No výlet je zvláštný výraz. Skôr menšiu horolezeckú expedíciu. Huayna Potosi je technicky najmenej náročná šesť tisícovka (6.088 m.n.m.), či už v tejto oblasti, ale možno aj v Južnej Amerike. Na...
Ráno kolem šesté nás budí zvuky pralesa. Ptáci zpívají jako o život, spousta roztodivných zvuků nejde ani identifikovat a to, co jsem při první návštěvě zdejších pralesů pokládal za řev jaguára, jsou Howlerovi opice. Od včerejška je zataženo, mezi pralesními velikány se válí mlha. Balíme mokrý stan...
Které místo na jihoamerickém kontinentu navštívit? Kam se vydat, co vidět, jak dlouho tam být? Pokusme se vybrat nejatraktivnější místa, kde se ať už historie nebo sama příroda chlubí tím nejzajímavějším.
A je tu deň, kvôli ktorému chodia ľudia z celého sveta do Peru. Iróniou je, že sme Machu Picchu chceli pôvodne vynechať kvôli „davovke“. Nakoniec sme si povedali, že chceme vidieť jeden zo siedmych divov sveta a 3500 ľudí, denný limit návštevníkov, na vlastné oči.
Po dvoch dňoch je čas na zmenu prostedia a my opúšťame Limu. Inak Lima je obrovské veľkomesto, ktoré má spolu s aglomeráciami 8,8 mil. obyvateľov. Keď sme miestnym spomenuli, že na Slovensku žije 5 mil. ľudí, začali sa usmievať. Život v hlavnom meste nie je pre väčšinu domácich med lízať....
V roku 2010 som prvýkrát pripravil krátky program pre priateľov ornitológov s jediným hlavným cieľom,  vidieť kráľovnú medzi tropickými orlami, harpyu pralesnú.  Vedel som, že okrem pomerne častých štandardných poznávacích zájazdov v tejto naozaj pestrej krajine, sa v budúcnosti chcem...
Ano, ja vim, Florida není Střední Amerika, ale tady cela cesta v Americe začala. Přiletěl sem večer do Miami a John - spolucestující z letadla nadšenej z mýho plánu cesty kolem světa mě pozval k němu ať nemusim spát na letišti. Dobře nám to začalo!
Jak by se jen dal spojit poznávací zájezd s  dobrodružstvím a zároveň i zázemím spolehlivých hotelů? Skupinka průvodců dala hlavy dohromady a výsledkem je putovní zájezd nabízející poznání starobylé kultury Inků, dobrodružství na panoramatické cestě Solnou pouští, vodopádů Iguazú v  ...
Prežila som takmer 3 mesiace (koniec mája - august 2015) v Centrálnej Amerike a moje zhrnutie znie: 3 mesiace nestačia! V tom čase som mala 20 rokov a bola to moja prvá skutočná sólo cesta za oceán, do krajiny, o ktorej som nevedela takmer nič, nemala som teda ani žiadne očakávania, či predsudky.
Za posledných päť rokov som navštívil Rio štyrikrát, bolo by preto náročné zhrnúť všetky príbehy z týchto ciest v jednom článku, no hneď na začiatku musím vyznať moju veľkú lásku k tomuto mestu, lásku, ktorú vytvárajú práve zážitky spojené s prírodou, hudbou, jedlom a čo je najdôležitejšie, s ľuďmi...
„My nie sme ľudia. Naša krv je čierna, preto necítime chlad jazerných nocí. Sme veľmi dávni, sme najdávnejší...“ Tvrdilili o sebe Kot-Suňovia, predkovia súčasného kmeňa Uros. Boli presvedčení, že prišli na zem oveľa skôr ako známy indiánsky kmeň Inkov či belosi. Ich legendy zaznamenal francúzsky...
Je tomu 5 rokov, čo som na podnet Slovenských ochranárov okolo Jána Korňana, Blažky a Tóna Sedlákovcov a Meďa Maceka podnikol prvú výpravu do venezuelskej Imataky. Profesionáli  a zároveň nadšenci zoskupení okolo nášho orla skalného a projektov okolo jeho ochrany, ako aj...
Los Roques. Canaima. Roraima. Delta de Orinoco. Los Llanos. Choroni. V jeden večer sme sa v partičke bavili, čo sa komu páčilo najviac. A veru skončilo to veľmi nerozhodne. Teraz som už snáď desiatykrát pozerala výberovku fotiek a stále by som nevedela povedať, čo z toho bolo najlepšie.
Pred vstupom na územie Kolumbie ma premkli pochybnosti, či som na krajinu pripravená. Zo všetkých strán som počúvala nekonečné varovania ľudí, ktorí cestovali opačným smerom, teda od Panamy na juh. Reči o droge Burundanga a okrádaní turistov sa šírili rýchlo. Fakt, že som cestovala sama,...
Po víkende strávenom v civilizovanom Cuscu sme sa vracali späť do casity, horského internátu, v ktorom sme pôsobili ako dobrovoľníčky. V Calce nám však oznámili, že posledný autobus do Lares už vyrazil a nasledujúci pôjde až ráno. Rýchlo sme začali vymýšľať náhradný plán....
Na pobreží severovýchodného brazílskeho štátu Maranhão sa rozprestiera nádherný Národný park Lençóis Maranhenses. Príroda tu vytvorila úžasný fenomén, medzi nekončiacimi bielymi dunami pripomínajúcimi púšť sa ligocú modrozelené jazerá so sladkou teplou vodou, ako stvorenou na kúpanie.
Najlepšie sú také cesty, ktoré sa vám jednoducho „vyskytnú“. Táto sa vyskytla v Umelke na pive. A možno práve to pivo odklonilo smer z pôvodne zamýšľaného Mexika južnejšie, do centra mayskej civilizácie – Guatemaly. Argumenty boli presvedčivé – načo pôjdeme niekam, kam chodí každý, poďme...
ROZHOVOR: Mišo Knitl je cestovateľ na plný úväzok. Má originálny životný štýl, ide si za svojim cieľom a zato má u mňa rešpekt. Jeho životný príbeh zrejme zaujme aj ďalších ľudí, čo túžia po slobode, no nevedia sa odhodlať. A preto sme s Mišom pokecali...
Kto z nadšených cestovateľov a milovníkov prírody by nechcel aspoň raz v živote pozorovať tučniaky v ich prirodzenom prostredí? Poznáme ich zo zoo, z televízie, ale vidieť týchto roztomilých nelietavých vtákov, avšak o to lepších plavcov, v prírode, je úžasný a...
Hotel? Skalný previs. A ak zaprší, tak máte all inclusive. Aj toto je Venezuela!
Je to už pár rokov, keď som si ako dieťa s obľubou listoval v ilustrovanom atlase sveta a v mysli som cestoval po najrôznejších miestach sveta. V mojej obľúbenej knižke som sa medzi všetkými stránkami stále vracal k jedinej - na Veľkonočný ostrov.
Pre milovníkov hôr, ktorí radi zdolávajú vrcholy tu máme hneď dve sopečné lahôdky. Najvyššia činná sopka sveta  - zmrzlinový Cotopaxi  a najvyššia hora Ekvádora Chimborazo.
V prvom článku mojich cestovateľských tipov som písala o Argentíne a tentokrát by som sa s vami rada podelila o zážitky a moje TOP tipy na to, čo vidieť alebo zažiť v Uruguaji. Keď som plánovala juhoamerickú cestu, tak ma na začiatku ani nenapadlo navštíviť Uruguay.
Minulý rok v novembri som začala dobrodružnú cestu na vlastnú päsť a sama po Južnej Amerike. Na začiatku som nevedela presnú dĺžku cesty a ani trasu, ale nakoniec som cestovala 7 mesiacov a prešla som 8 krajín. Rozhodla som sa preto, že sa o moje zážitky podelím s vami prostredníctvom mojich TOP...
Prekvapivo, Atacama v Čile, najsuchšia púšť na svete miestami položená až vo výške 5000 m n.m. v Andách, má toho veľa čo ponúknuť. Ak ste takými milovníkmi panenskej prírody ako ja a hľadáte niečo špecifické, Atacama je pre Vás ako stvorená.
Rozhodnúť sa pre stáž v „nebezpečnej“ Kolumbii je vcelku šialená vec, najmä ak máte na výber vyspelejšie krajiny s nepochybne lepšou svetovou reputáciou. Pravdupovediac sa ani nečudujem všetkým tým známym i neznámym ľudom, ktorí si pri mojom rozprávaní o polročnej stáži v ...
Při touze objevovat nové destinace jsem pomyslel na Kolumbii. Vždyť jsem o ní slýchaval od svých přátel během života v Austrálii mnoho pochvalných slov a take mi vyvracely slova o tom jak nebezpečná tato země může být.
Pre ponuku cestovného ruchu má Ekvádor, krajina pomenovaná podľa rovníka obrovský potenciál. Celkovo som bol Ekvádore už šesť krát, no až teraz by som mohol povedať, že šlo o návštevu - kompletnú. Celkovo sme tu strávili tri týždne.
Spoznal som močaristú orinockú deltu, tajuplný svet stolových hôr, pestrý život zvierat na savanách, atraktívne karibské pobrežie, aj zasnežené Andy. Mnoho rokov mi však zamestnávala myseľ najnedostupnejšia oblasť Alto Orinoko – Horné Orinoko.
Záujem o novodobý „homestay trip“- pobyt priamo v rodine na jazere Titicaca, u ktorej návštevník býva, stravuje sa a vykonáva ďalšie doplnkové aktivity - je obrovský a hoci nemám veľmi rada organizované výlety, na tento som sa predsa len dala nahovoriť.
Na cestách si človek nazbiera veľa nezvyčajných a jedinečných zážitkov, ale niektoré sa vynímajú. Čo tak stráviť 5 týždňov v dažďovom pralese, s dospelou pumou? To potlačí všetky ostatné zážitky, šplhanie sa na sopky alebo prácu s iným zvieratami, dole rebríčkom.
V prekrásnom prostredí, trochu bokom od civilizácie, uprostred kolumbijského horského pralesa žijú pôvodní obyvatelia pohoria Siera Nevada de Santa Marta – horskí Indiáni Arhuakos a Kogi. Od nepamäti tu v okolitých horách pestovali koku.
Druhá najrozsiahlejšia náhorná plošina, hneď po tej Tibetskej. To je Altiplano v Južnej Amerike. Jedinečná scenéria, fauna aj flóra v priemernej nadmorskej výške 3300 m uchváti asi každého.
Myslíte, že Machu Picchu stojí veľa? Môže, ale nemusí. Mne sa to podarilo za tretinu ceny, ktorú ľudia bežne platia, a popri tom som si pokecal s domácimi z Peru, spoznal okolitú krajinu a odišiel spokojný, že som to spravil po svojom, nesledoval davy turistov.
Raj na brehu Karibského mora. Takto znie najčastejšia charakteristika jednej z najmenších krajín amerického kontinentu – Belize.  Práve tu je pravdepodobne najkrajšia korálová bariéra sveta...
Dlouhé roky žije Yarda Gruss v peruánském městě Arequipa. Díky němu přinášíme o tomto městečku aktuální, ověřené, osvědčené a hlavně praktické informace o ubytování, dopravě, orientaci.
Ačkoliv Galapágy nepatří mezi levné destinace, vřele Vám tyto ostrovy doporučuji. Z vlastních zkušeností z cestování kolem světa hodnotím Galapágy a safari v Africe jako nejlepší zážitek z pozorování divoké přírody na světě.
Guatemala je krajina nesmiernych prírodných krás a skutočnou klenotnicou tradičných indiánskych zvykov a kultúrnych pamiatok. Nádherné sopečné jazero Atitlán, indiáni v tradičných krojoch.
Počas víkendu sme sa dostali do mestskej časti - La Boca. Nachádza sa tu známy futbalový klub s rovnakým názvom. V Argentíne sú dvaja najväčší futbaloví rivali – Boca a River.
Uruguajské leto sa blížilo ku koncu a my, slovenskí dobrovoľníci v Južnej Amerike, sme sa rozhodli prejsť si všetkými Uruguajcami ospevované východné pobrežie Roche...
Po 121 nociach strávených v 16 rôznych posteliach a v 22 kempoch, po precestovaní 2377 kilometrov lietadlom, 6678 autobusom, 225 stopom a 97 na bicykli, mám pocit, že pomaly začínam rozumieť Argentíne.
V dažďovom pralese, v okolí riek Rio Aguarico a Rio Cuyabeno, ktoré patria do povodia Amazonky, žijú Indiáni kmeňa Cofánov. Sú vraj odborníkmi na zhotovovanie šípového jedu curare. Z toho vyplýva - netreba si ich pohnevať.
Delta Orinoca, indiánske dediny, stolové hory, džungľa a pobrežie Karibiku. To sú hlavné lákadlá Venezuely. Strašiakom sú informácie o vysokej krimintalite, či pohnutej politickej situácii.
Z Bratislavskej VŠMU som vyrazila na študijný pobyt do Čile, na Pontifícia Universidad Católica v Santiagu  som absolvovala výskum týkajúci sa Latinskoamerickej kultúry. Bývala som v chilskej rodine v komúne Vitacura a žila som zo štipendia.
Dominika je vraj jediným z karibských ostrovov, ktoré by spoznal ešte aj Kolumbus. Antily tvoria reťaz ostrovov, ktoré medzi Severnou a Južnou Amerikou oddeľujú Atlantický oceán od Karibského mora.
Vstali jsme do zatazeneho dne. A tentokrat jsme snidani neodbyli, protoze nas cekal velmi narocny vystup z nitra Colca kanonu... Tech 1.400 vyskovych metru, co jsme predevcirem sesli, museli jsme opet v plne polni a co nejrychleji zase nastoupat.
Veľkonočný ostrov, po španielsky Isla de Pascua a polynézsky Rapa Nui, patrí k najizolovanejším miestam na našej planéte.
Áno, je to skutočne tak! Nechceli sme veriť vlastným očiam, no vo Venezuele je voda skutočne drahšia ako benzín.
V Rio de Janeiro žije okolo desať miliónov obyvateľov. Nik ich presne nespočíta, pretože najmä v štvrtiach chudoby, neslávne známych favelách, pribúdajú každý deň ďalšie tisícky obyvateľov.
Väčšina cestovateľov, ktorí prídu do krajiny, navštívi stolovú horu Roraima, kam sa ide z mestečka San Francisco de Yuruani. Prevažná väčšina obyvateľov tohto kraja sú Indiáni z kmeňa Pemón, ktorí sa živia sprevádzaním po okolitej krajine.
Turisti sa sem veľmi nehrnú a Salvador je pravdepodobne najmenej navštevovanou krajinou Strednej Ameriky.
K Punta Arenas, najjužnejšiemu mestu Chile sa viažu tri geografické názvy: Patagónia, Ohňová zem a Magalhaesov prieliv. Pre Slovákov ale zaváňa slovíčko Punta Arenas zvláštnym nádychom domoviny aj v súvislosti s pôsobením nášho slávneho rodáka Martina Kukučína, ktorý na juhu Chile prežil...
So vznikom La Pazu sa spája zaujímava príhoda, ktorá pravdepodobne zmenila dejiny svetovej literatúry. O funkciu starostu mesta sa uchádzal istý Miguel del Servantes y Saavedra.
Aká je vlastne životná realita v tejto stredoamerickej krajine? Do očí bije hlavne masa chudobných ľudí. Často aj detí. Hoci ich životná úroveň nestojí za veľa, všetci sú veselí, mimoriadne ohniví v rozhovoroch a v drvivej väčšine hrdí.
Venezuela je krajina impozantných rozmerov a mimoriadnych prírodných krás. Prečo sem ale nejazdia mraky turistov, ako na susedné karibské ostrovy? Dva najzávažnejšie dôvody sú zlá infraštruktúra a vysoká kriminalita.
Prvý kontakt Európanov s pôvodnými obyvateľmi mexického polostrova Yucatan bol dramatický. V roku 1511 vyhodilo rozbúrené more na breh devätnásť španielskych stroskotancov. Päť z nich skončilo na kanibalskej hostine miestnych indiánov a ostatní, keďže boli veľmi chudí sa stali...
Ako prvé nás po dlhých kilometroch zostupu z horského priesmyku privítalo mestečko San Pedro de Atacama, na okraji najsuchšej púšte sveta – Atacama. Rovnako nehostinný ako tunajší kraj, nám pripadali aj chilskí úradníci.
Prvý kontakt s Hondurasom pripadal rovnaký ako v okolitých krajinách Strednej Ameriky. Na hranici so Salvadorom žiadali nagelovaní colníci v perfektne upravených uniformách za vstupné razítko zopár drobných dolárov.
Cestou k presláveným indiánskym pamiatkam v Tikale ležal takmer v strede vozovky mŕtvy kôň. Nehybný vyzeral ešte väčší ako v skutočnosti. Pár metrov obďaleč stálo rozbité auto so zadumaným šoférom.
Absolútnu väčšinu deväťmiliónového obyvateľstva Bolívie tvoria indiánske kmene Kečuov a Aymarov. Vzhľadom na životné podmienky poznačené zo západu vysokými horami a z východu nepreniknuteľnou džungľou sa úspešne udržali v izolácii od okolitého sveta.
Legenda indiánskeho kmeňa Guaránov rozpráva o mladom bojovníkovi, ktorý utiekol so svojou milou pred žiarlivým bohom lesa na vratkom kánoe.
„Bol som sa potápať a som veľmi unavený,“ povedal ospanlivým hlasom majiteľ bungalovov na ostrove Caye Caulker. Lenivo žmurkol na sestru a tá zhrabla hrsť dolárov za ubytovanie.