Ryanair zdražuje ceny

Sto eur (alebo britských libier) namiesto doterajších 40 by mal zaplatiť cestujúci európskej lowcostovej jednotky Ryanair, ak si od 14 dní do štyroch hodín pred odletom nezaregistruje na webe svoju letenku a nepríde na letisko s vytlačenou palubnou vstupenkou.

Za túto sumu mu palubnú vstupenku vytlačia na poverenom pracovisku na letisku do 40 minút pred odletom. Po tomto čase letenka bez náhrady prepadá. Informuje o tom český server planes.cz. Tento krutý fakt cestujúcich, ktorí nemajú prístup k internetu, prípadne nemajú k dispozícii tlačiareň alebo vytlačenú palubnú vstupenku stratili, avizoval v pondelok denník Irish Examiner citujúci generálneho riaditeľa Ryanairu Michaela O'Learyho. "Neželáme si ľudí, ktorí prídu bez vytlačenej letenky,“ vyhlásil šéf spoločnosti. Termín platnosti tohto kroku neoznámil. Spoločnosť dlhodobo propaguje elektronickú vybavovaciu samoobsluhu, za ktorú si účtuje od cestujúceho päť eur, pretože chce urýchliť a pre seba zlacniť vybavovací proces. Od októbra tohto roka už nie je možné vybavovanie na pulte letiska, ale iba na webe, prípadne dodatočné vybavenie a tlač palubnej vstupenky za vysoký poplatok. Palubná vstupenka na jednom hárku papiera formátu A4 je už teraz drahšia než priemerná cena letenky, ktorá je približne 32 eur. Túto drahú skúsenosť majú na bratislavskom letisku denne viacerí cestujúci Ryanairu najmä z radov slovenských gastarbeiterov, ktorí nezvládajú prácu s počítačom alebo prístup k počítaču a tlačiarni nemajú. Občas na to doplácajú aj rakúski cestujúci, kým Briti, Taliani, Švédi, Nemci či Holanďania túto procedúru zvládajú.

Ryanair je propagátorom znižovania cien leteniek

Súčasne však systematicky zavádza a zvyšuje ceny rozličných povinných i nepovinných poplatkov, napríklad za batožinu. Namiesto 10 bude od 1. októbra už 15 eur platiť cestujúci európskej lowcostovej spoločnosti Ryanair za prepravu zapísanej batožiny (batožiny do podpalubia). Platí to však iba ak si ju zaregistruje a kúpi súčasne s letenkou a iba na internete. Ak tak neurobí on-line súčasne s kúpou letenky, ale až na letisku pred odletom, zaplatí 30 eur, kým doteraz to bolo 20 eur. Rovnaké sumy sú aj pri platbe v britských librách. Tieto sumy platia vtedy, ak batožina bude mať hmotnosť maximálne 15 kíl. Za každý kilogram navyše sa bude platiť namiesto súčasných 15 už 20 eur. Nadmerná hmotnosť sa nedá objednať na webovej stránke Ryanairu – treba ju platiť na letisku. Cestujúcich, ktorí majú batožinu s hmotnosťou  nad 15 kíl, prepravca upozorňuje na možnosť rozdeliť si obsah do dvoch kufrov. Druhý kus, tiež s hmotnosťou do 15 kíl, bude pri internetovej registrácii od 1. októbra stáť 35 eur (v súčasnosti je to 20 eur a tá istá transakcia na letisku bude za 70 eur. Pre cestujúcich, ktorí majú letenku už kúpenú, prípadne si ju budú kupovať do konca septembra, zvýšenie neplatí. Spoločnosť upozornila letiská, že informácia je zverejnená na webe Ryanairu v rubrike noviniek. Slovenský cestujúci, ktorý zvyčajne neprehľadáva celý portál spoločnosti a letenky kupuje na „slovenskej“ stránke spoločnosti (tá je tiež v angličtine), však nové poplatky medzi informáciami 8. septembra popoludní ešte nenašiel. Spoločnosť tvrdí, že sa snaží naučiť cestovať ľudí bez kufrov iba s jediným kusom príručnej batožiny do 10 kíl, ktorá sa berie na palubu. Cestujúci bez batožiny v podpalubí šetrí, pretože podľa tej istej tlačovej správy Ryanair v tomto roku znížil priemerné ceny leteniek z 40 na 32 eur. Hovorca Ryanairu Stephen McNamara celkovú úsporu cestujúcich letenkách odhaduje na 530 miliónov eur ročne. Alexandra Königová, obchodná a marketingová manažérska spoločnosti pre Slovensko a päť ďalších krajín, na brífingu pre novinárov v Bratislave v auguste vyhlásila, že jednoznačné oddelenie ceny leteniek od cien batožiny umožní Ryanairu aj ďalej znižovať ceny za dopravu osôb. Iba s príručnou batožinou vraj cestuje už 70 percent pasažierov tejto európskej lowcostovej jednotky. Vyššie poplatky však negatívne pocítia slovenskí občania, cestujúci najmä do Veľkej Británie na dlhší čas za prácou či štúdiom. Pocítia to aj rodiny s deťmi, ktoré prichádzajú na Slovensko zo zahraničia na dovolenku k príbuzným a berú so sebou viac batožiny. Súvisiace články * Ryanair chce konkurovať maďarskému Wizz Airu * Ryanair marí plány Wizz Airu Ďalšie poplatky hrozia pri registrácii leteniek pred odletom. Ryanair od 21. mája predáva už iba letenky, ktoré si treba do štyroch hodín pred odletom zaregistrovať internetom a vytlačiť si doma, alebo niekde inde mimo pultu spoločnosti aj palubnú vstupenku. Časť cestujúcich (najmä jednoduchí robotníci) možnosť tlače nemajú, preto im spoločnosť ponúka dodatočnú ale spoplatnenú registráciu odletu na pulte na letiskách. Za registráciu a tlač palubnej vstupenky na formáte A4 si účtuje 40 eur. Rozličné povinné či potrebné poplatky k letenkám a letu zvyšujú tržby spoločnosti o vyše 20 percent. prevzaté z www.etrend.sk, viac TU