42 000 kilometrov na bicykloch za 2 roky a 10 mesiacov

Oli & Janka prešli na bicykloch za 2 roky a 10 mesiacov 42 000 kilometrov po celom svete. Zažili množstvo zážitkov a domov sa vrátili bohatší o nesmierne cenné skúsenosti. Oliho s Jankou som teda trochu vyspovedal, aby sa s nami podelili o zopár svojich postrehov.

  • Ak by ste chceli Oliho s Jankou vidieť a spýtať sa ich aj niečo osobne, tak 20. januára organizujeme v klubovni Dobrodruh s nimi cestovateľskú besedu: Bicyklom cez Malajziu, Kambodžu a Laos

Cycle2Inspire

Ahojte, tri roky ste cestovali na bicykloch. Skúste nám priblížiť, ako vznikla táto myšlienka.

S cykloturistikou sme začali už dávnejšie, možno tak pred desiatimi rokmi. Vtedy sme sa rozhodli, že sa vyberieme iba na desať dňovú cyklo dovolenku naprieč severným Nórskom. Išli sme len sami na vlastnú päsť a aj keď to bol dosť fyzicky náročný výlet, tento druh cestovania sme si zamilovali. Postupne sa pridávali ďalšie kratšie cesty po rôznych európskych krajinách a skončilo sa to až tou poslednou ktorá trvala tri roky.

Cycle2Inspire

Cycle2Inspire

Všetkých samozrejme zaujíma, ktoré krajiny sa vám týmto spôsobom precestovať?

Začali sme Európou a potom sme sa letecky presunuli na Nový Zéland. Nasledovala Austrália, krátka zastávka na Bali, päť mesačná cesta cez Japonsko, Južná Kórea, Taiwan, Singapur, Malajzia, Thajsko, Kambodža, Laos a cez Čínu do Tadžikistanu. Odtiaľ sme potom leteli do Spojených Arabských Emirátov ktoré boli zasa východiskovým bodom pre Omán. Po vyše dvoch mesiacoch na Arabskom poloostrove sme sa trajektom preplavili do Iránu ktorým sme prešli na sever do Azerbajdžanu, Gruzínska cez Turecka, Grécka, Bulharska, Rumunska, Ukrajiny napokon na Slovensko.

Celá cesta trvala 2 roky a 10 mesiacov a merala 42 000 km.

Cycle2Inspire

Cycle2Inspire

Cestovali ste nepretržite alebo sa stávalo, že ste zostali na mieste aj niekoľko týždňov?

Viac-menej sme cestovali nepretržite ak nerátame klasické jedno a dvoj dňové prestávky za týždeň. Pri takomto type cestovania by si mal človek dopriať aj krátky oddych ináč sa môže stať, že príde k vyčerpaniu a celkovej averzii, čo sa odzrkadlí na ďalších kilometroch. Najdlhšie prestávky mali tak týždeň až dva a boli buď dopredu plánované (stretnutie s rodinou či priateľmi) alebo vynútené chorobou, nepriaznivým počasím či čakaním na víza. Menšie zhruba 4 dňové pauzy boli väčšinou kompletne spontánne zastavenia na krásnych miestach alebo pozvania od veľmi milých ľudí.

Cycle2Inspire

Keď ste cestovali z kontinentu na kontinent, bicykle ste si previezli alebo ste si ich menili?

Naše bicykle cestovali s nami. Poctivo sme ich rozoberali, ukladali do škatúľ a potom po pristátí montovali dokopy. Asi každý cyklista a možno ešte viac cykloturista si ku svojmu bicyklu vytvorí určitý vzťah. Je to nie len prostriedok na prepravu no aj spoločník o ktorého sa stará a na ktorého sa spolieha. So svojim bicyklom si postupom času vybuduje puto lebo viete čo všetko už spolu prekonali a čo môžete od neho očakávať. Rozhodnutie bolo pre nás, teda vždy úplne jasné a nikdy sme neuvažovali nad novým bicyklom po prílete.

Cycle2Inspire

Bicykle vydržali? Lebo zháňať narýchlo počas cesty kvalitný bicykel by bol asi problém...

To je pravda. Nevieme si predstaviť zháňať či už nový alebo používaný bicykel v pre nás neznámych destináciách. Dostupnosť bicyklov v Európe je pomerne slušná no inde to tak už nemusí byť. Stačí zájsť už len do Turecka. Oliverovi sa v Turecku zlomil rám a vtedy to vyzeralo tak, že na jeho bicykli to už ďalej nedá. V Istanbule sme strávili dni hľadaním vhodnej alternatívy no bicykle, ktoré sa tu predávajú sú buď veľmi drahé alebo naopak lacné čínske braky. Turci skrátka nie sú prirodzene cyklistickým národom. Po niekoľkých dňoch chodenia Istanbulom sa nám, predsa len podarilo nájsť mechanika, ktorý hliníkový rám zvaril a tak sme mohli pokračovať ďalej v ceste.

Cycle2Inspire

Vyžadovala takáto cesta nejakú špeciálnu prípravu alebo stačilo odhodlanie?

Pravdu povediac fyzicky sme sa na našu cestu nijako extra nepripravovali. Boli sme vždy aktívni, no obzvlášť sme so záťažou na bicykloch netrénovali. Prvý krát sme mali predné a zadné tašky zavesené na bicykli v prvý deň našej cesty. Cyklistiku v takejto zostave sme si pred tým ani nenacvičili, čo znamenalo, že prvé dva mesiace sme sa len učili ako manévrovať plne naložené asi 80kg bicykle a trpeli s každým menším kopcom. Postupne sme sa avšak adaptovali a posúvali naše limity. Neskôr sme boli schopní šľapať v stále náročnejších podmienkach. Toto nás veľmi dobre pripravilo hlavne na Tibet a priesmyky vo výške 5000m, ktoré boli fyzicky veľmi náročné.

Cycle2Inspire

Cycle2Inspire

Ak by ste mali niečo odporučiť ostatným cyklomaniakom, kam by ste im poradili vyraziť na potulky?

Našou cyklosrdcovkou je istotne Japonsko. Je to krajina skutočne stvorená pre tento druh cestovania. Má neuveriteľne krásnu prírodu, zaujímavú kultúru, skvelé jedlo, veľmi milých ľudí a na bicykli sa stáva pre nás cenovo dostupnou destináciou. Z bližších krajín by sme si vybrali pobrežie severného Turecka. Hory v okolí čierneho mora sú naozaj prekrásne a vytvárajú dramatickú scenériu. Taktiež z kultúrneho hľadiska je táto časť stále veľmi autentická a málo navštevovaná turistami.

Cycle2Inspire

Cycle2Inspire

A niečo bližšie, v Európe?

Z Európy by sme vybrali pohorie Rodope na hraniciach Grécka a Bulharska a asi aj deltu Dunaja, no tu sa musíte pripraviť sa na mračná komárov. Taktiež Slovensko je nádherné na cyklistiku no v porovnaní s ostatnými krajinami sme mali pocit, že na cestách nie veľmi bezpečné.

V ktorej krajine majú cykloturistov najradšej?

Toto je ťažká otázka. No stretli sme veľa dobrých a srdečných ľudí a zanedbateľné percento tých čo vám neprajú. Myslíme si totiž, že naložený bicykel pôsobí na domácich ako skutočný ľadoborec. Nemáte teda núdzu o úsmevy a nadväzovanie bezprostredných kontaktov, či pozvaní na večeru. Tento fenomén však treba chápať aj z kultúrneho hľadiska, kde v mnohých krajinách ešte stále platí hosť do domu Boh do domu (tieto sú väčšinou moslimské). V odľahlých častiach sveta ste zasa vnímaní ako pocestní a nie turisti. Stávate sa stredobodom pozornosti a lokálnou zaujímavosťou roka. Na psychiku ľudí taktiež podvedome vplýva štátny systém a prostredie v ktorom žijete. V Gruzínsku sú ľudia väčšinou pochmúrni a nedôverčiví poznačení biedou a apatiou. Na druhej strane v našom osobnom rebríčku tých najsrdečnejších ľudí by sme na prvé miesto zaradili Iránčanov, na druhé Ománčanov a na treťom mieste Japoncov. No naozaj v každej z krajín, ktorú sme navštívili sme sa stretli so spontánnou dobrotou a ľudskosťou. Môžeme povedať, že dnes máme priateľov v mnohých krajinách ktorými sme prešli.

Cycle2Inspire

Samozrejme, mnohých hneď napadne otázka, ako ste sa počas vašej cesty živili. Išli ste vopred z ušetreného alebo ste si zarábali aj počas cesty?

Boli sme tí šťastlivci, ktorí si zobrali tri roky prázdnin. Počas cesty sme nepracovali, iba ak niekomu dobrovoľne vypomáhali. Naše úspory sme sa rozhodli minúť takýmto spôsobom. Možno si niekto povie aká nezodpovednosť no naozaj by sme to nemenili ani za cenu toho, že budeme doživotne bývať v podnájme. Posledný rok cestovania sme písali články pre slovenskú tlač, a tak sme si zarobili aspoň na pivo.

Cycle2Inspire

Aké sú vaše ďalšie plány?

Žiť každý deň šťastne, nebrániť sa príležitostiam a snáď sa podarí aj ďalšie cyklistické dobrodružstvo.

Cycle2Inspire

Váš odkaz pre čitateľov Dobrodruh.sk? :)

Požičiame si slová Alberta Einsteina: „Život je ako jazda na bicykli. Aby si udržal rovnováhu, musíš sa hýbať.“

  • Na facebooku môžete sledovať stránku Oliho a Janky pod názvom - Cycle2Inspire.