Čo môžeme očakávať od hotelov po koronakríze

Oliver Mészároš - 29.7.2020

Turizmus zažíva krušné časy. Posledné roky jeho hodnota rok po roku stabilne rástla. V 2019 bol globálny turistický priemysel ocenený na vyše 8 miliárd EUR. Kríza Covid-19 však všetko zmenila. Kruto zasiahla každý z jeho aspektov, od cestovných kancelárií, cez aerolinky, až po ubytovacie zariadenia.

V priebehu pár krátkych týždňov museli dovolenkové rezorty, hotely, hostely a firmy typu AirBnB opustiť akékoľvek existujúce plány na rok 2020 a postaviť sa krutej realite zoči-voči. Stoja pred nimi zložité mesiace plné neistoty a boja o zákazníkov, ktoré nevyhnutne vyústia to bankrotu mnohých z nich.

Aby prežili, budú sa musieť podriadiť prísnym nariadeniam ich domovských krajín a zároveň uspokojiť očakávania a požiadavky hostí. Ale toto všetko sa už deje. V tomto článku vám odhalíme, čo môžete očakávať od svojich ubytovaní vo svete v budúcnosti, aj ak už bude Covid-19 za nami.

Sanitácia

Čistota je jednou z prvých vecí, čo si hostia v novom ubytovaní všimnú. Izba môže byť akokoľvek krásne zariadená, no pokiaľ na Vás v nej čaká viac prachu a pavučín ako z filmu o Indiana Jonesovi a všade nachádzate neporiadok po predošlých hosťoch, pravdepodobne Vám neučaruje.

Po skončení karantény sa požiadavky na čistotu ešte zvyšujú. Obytné aj spoločenské priestory sa budú musieť blyšťať čistotou a voňať nezameniteľným pachom dezinfekcie.
Aby sa zaistilo že tomu tak naozaj bude, USA zaviedlo “StaySafe" normy, ktoré sa postupne šíria aj do zvyšku sveta. Medzi ne patria požiadavky na hĺbkové čistenie obytných priestorov a udržovanie sociálneho dištancovania. Dôraz sa tiež kladie na pravidelnú dezinfekciu zariadení, s ktorými hostia často prichádzajú do kontaktu, ako sú svetelné vypínače, TV ovládače, atď.

Poskytovatelia ubytovaní sa pochopiteľne začali predbiehať v tom, kto bude schopný ponúknuť čistejšie a bezpečnejšie priestory. Príkladom sú hotely Marriott, ktoré začali experimentovať s použitím elektro-statických rozprašovačov.

Zmeny sa však netýkajú len hotelov. AirBnB, pre ktoré koronakríza bola neľútostná, núti svojich poskytovateľov ubytovaní podstúpiť povinný sanitačný kurz. Pokiaľ chcú poskytovatelia aj naďalej prenajímať svoje priestory, musia získať certifikáciu. Tiež sa od nich vyžaduje aby udržiavali 24-hodinové medzery medzi ubytovaním nových návštevníkov. V dôsledku týchto zmien môžeme očakávať, že minimálna doba ubytovania v AirBnB sa bude predlžovať, keďže poskytovatelia si budú chcieť vynahradiť stratené dni.

No sanitačné požiadavky sú len jednou z mnohých prekážok, ktoré ubytovania budú musieť prekonať.

Stravovanie

Mnohí fanúšikovia bufetov a švédskych stolov ešte trpko oplačú túto svetovú pandémiu. Samoobslužné jedálne sú najviac náchylné na krížovú kontamináciu a teda budú bohužiaľ aspoň v dohľadnej dobe úplne zakázané. No nejde len o jedlo. Ničím nekryté príbory, poháre a taniere sú tiež rizikovými. Aby sa predišlo potenciálnemu nakazeniu, budú hostia individuálne obsluhovaní hotelovými čašníkmi.

Stoly, stoličky a obrusy budú musieť byť dezinfikované po každom hosťovi a rovnako je tomu dokonca aj so soľničkami a koreničkami. Najviac dotknutí zmenami však budú kuchári. Aby sa ľudia nemuseli báť tých, ktorí narábajú s jedlom, kuchári budú musieť nosiť rúška a rukavice po celý pracovný čas.

Dokonca aj minibary sú v ohrození. Noční maškrtníci nebudú môcť len tak siahnuť po pripravenej pochutine či nápoji, ale budú si ich musieť objednať cez izbovú službu. Požadované maškrty im pravdepodobne budú hoteliermi doručované v sterilných vreckách priamo pred izbové dvere.

Kultúrne vyžitie

Čo sa zábavy týka, dostupné možnosti sa budú veľmi odvíjať od toho, kde sa zrovna nachádzate. Obyvatelia USA očividne už prahli po akomkoľvek rozptýlení ako smädný po vode, a online kasína im nestačili. V davoch sa nahrnuli do neónmi vysvieteného Las Vegas. Hotely ako The Venetian sa mohli tešiť počtom zákazníkov, o akom sa im ani nesnívalo. Pravdou je, že väčšina nich bola bez rúšok, takže je možné, že tento sen sa ešte zmení na nočnú moru. Zatiaľ si však hotely pochvaľujú a s radosťou privítali Američanov do svojich luxusne zariadených priestorov.

Na opačnej strane spektra je Španielsko, ktoré len nedávno uvoľnilo niektoré zo svojich karanténnych nariadení. Aj naďalej sa však držia zásad sociálneho dištancovania, čo znamená, že väčšina aktivít bude limitovaná na vonkajšie priestranstvá. A aj to len pre hostí s rúškami, dodržujúcich 2m rozostupy. V dôsledku týchto rozhodnutí počet rezervácii aj naďalej zostáva nízky.

Všeobecne môžeme očakávať, že bezpečnostné opatrenia ostatných krajín budú spadať niekam medzi tieto dva extrémy. Pravdepodobne však môžeme počítať s obmedzením kultúrnych podujatí na tie pod holým nebom alebo v krytých a vyhrievaných vnútorných priestoroch. Pravdou však zostáva, že ak sa hotely chcú vyhnúť bankrotu, budú sa musieť poponáhľať a uviesť veci aspoň trochu do starých koľají. Radšej skôr ako neskôr, lebo v tomto prípade môže neskoro znamenať nikdy.

Digitálny servis

Medzi ohrozené “istoty” hotelových zážitkov patria už aj recepcie. Usmievavá osoba za honosným dreveným recepčným stolom sa môže stať históriou. Síce poniektoré veľké hotely používali automatický check in aj pred karanténou, jeho využitie sa s najväčšou pravdepodobnosťou ešte viac rozšíri.

Hotely Viceroy sa stali pioniermi tejto technológie, keď začali využívať Amazon Alexu na bezkontaktný check in hostí a podávanie informácii o izbách. Ďalšou vymoženosťou digitálnej doby je aj virtuálny kľúč od izby. Vďaka telefónnej aplikácii si budete môcť vygenerovať a aktivovať unikátny kód, ktorý otvorí Vaše izbové dvere, bez toho, aby ste museli chytať potenciálne kontaminovaný kľúč.

Nie všetky povinnosti však budú prenechané technológii. Zamestnanci hotelov budú musieť, okrem iného, manuálne kontrolovať teplotu hostí infračervenými teplomermi pri príchodoch a odchodoch, ako aj zabezpečovať, že hostia dodržiavajú zásady sociálneho dištancovania.

Dodatočné benefity

Boj o zákazníkov však nekončí sanitačnými protokolmi či technologickými inováciami. Hotely a ostatní poskytovatelia vedia, že zákazníci nevedia odolať dobrej špeciálnej ponuke, a odštartovali závod o to, kto vie ponúknuť viac za lepšiu cenu.

Aké benefity môžete očakávať v nadchádzajúcich mesiacoch od svojich obľúbených ubytovaní? Pochopiteľne zľavy na ubytovanie, no aj predlžovanie vernostných programov, využívanie wellness zariadení zadarmo a uvítacie darčeky, ako napríklad fľašu šampanského na privítanie.

Ďalšou z výhod momentálnej situácie je, že s najväčšou pravdepodobnosťou spôsobí diverzifikáciu trhu. Vďaka tomu sa chtiví cestovatelia môžu tešiť aj na oveľa väčšiu rozmanitosť ponúkaných ubytovaní. Toto dianie je možné sledovať skoro v “priamom prenose” v prípade AirBnB a ich nových súperov.

Mnoho z pôvodných AirBnB hostiteľov bolo nespokojných s tým, ako firma zvládala koronakrízu, a rozhodli sa veci zobrať do vlastných rúk. Dôsledkom je stále rastúci počet firiem poskytujúcich rovnaké služby ako AirBnB a častokrát za lepšie ceny.

Aj keď pobyt v hoteli už pravdepodobne nikdy nebude taký, ako si pamätáte, nezúfajte. Situácia sa postupne zlepšuje a môžete si byť istí, že na vás čaká mnoho príjemných pobytov za slušné ceny. Tak ak už neviete obsedieť doma, viete čo treba spraviť. Pobaliť, zbaliť rúško a dezinfekciu a vyraziť na cesty.

Komentáre Disqus