Žlté trabanty Dana Přibáňa obišli svet a vracajú sa domov

Posledná výprava „žltého cirkusu“ a jej medzinárodného česko – slovensko - poľského tímu vyvrcholí 24. až 26. augusta spanilou jazdou naprieč Slovenskom a Českom.

Veľká cesta domov, ako svoju výpravu posádka žltého cirkusu nazvala, začala na juhu Indie medzi palmami mesta Kochi, aby následne prešla celý farbistý subkontinent až na sever, medzi horiace pohrebné hranice magického mesta Váránasí. Ďalej do Nepálu a podhoria Himalájí, kde trabanty pokorili rekord dvojtaktného auta a vyšli do výšky vyše 5300 metrov nad morom. „V Južnej Amerike sme dosiahli štyri tisíc osemsto, takže sme verili, že to dokážeme. Nečakali sme ale, že najvyšší vrchol neznamená aj najťažší. Keď sme potom klesali, dávali nám Himaláje viac a viac zabrať. Či už strmými kopcami bez asfaltu, snehom alebo vodopádmi, ale zvládli sme to,“ hodnotí „boj o vrchol“ Dan Přibáň.

trabanty priban

S vypätím všetkých síl prekonali cestovatelia hory mystického malého Tibetu v Ladaku a prebojovali sa až na hranice Pakistanu - krajiny so zlou povesťou, ktorá ukázala, že nič nie je tak zlé, ako to vyzerá v televízii. „Z Pakistanu sme mali aj napriek všetkým skúsenostiam obavy a nedá sa povedať, že neoprávnene, no na druhej strane to bola asi najpohodovejšia krajina na trase. Na rozdiel od Číny, ktorá naopak v úvodzovkách prekonala naše očakávania, ako desivé to tam bude,“ sumarizuje Dan Přibáň.

Čína nechtiac umožnila cestovateľom nahliadnuť za kulisy. Jej západná časť sa ponorila do technokratickej diktatúry ako zo sci-fi. Pod dohľadom tisícov kamier veľkého brata utiekli s úľavou medzi kirgizské jurty, aby konečne v uzbeckom Samarkande dokončili cestu okolo sveta.

Samarkand bol najvýchodnejším bodom ich prvej cesty v roku 2007. Odvtedy žlté trabanty prešli Afriku, Južnú Ameriku i Austráliu a juhovýchodnú Áziu a keď sa do mesta vrátili z východu, kruh sa uzavrel. „Bolo to úplne iné, než som čakal. Ľuďom doma to prišlo asi slávnostnejšie ako nám. Na druhej strane, keď sme v pohode a s úsmevom tiahli na lane nepojazdného Malucha, o ktorom sme netušili, či ho dokážeme opraviť, hovoril som si, že sme sa od chvíle, keď sme tu boli naposledy, vážne niečo naučili. Byť oveľa viac v pokoji, keď veci nejdú podľa plánu,“ hovorí principál žltého cirkusu. Ďalej už výprava pokračovala vo svojich stopách. Naprieč Uzbekistanom, na "dno púšte" k vyschnutému Aralskému jazeru, do Kazachstanu, do Ruska a na Ukrajinu.

trabanty priban

Z Indie cez Banskú Bystricu do Prahy

Vyvrcholením päťmesačnej cesty bude spanilá jazda Slovenskom a Českom. V malej dedinke Ubľa žltý cirkus prekročí hranice Slovenska, aby v piatok 24. augusta popoludní o 16:00 prišiel do Banskej Bystrice na námestie. Ďalší deň potom vojde do Česka a zamieri do Zlína, mesta majstrov cestovateľov Hanzelku a Žigmunda. Tam sa zastaví v sobotu 25. augusta opäť o 16:00 pri Múzeu juhovýchodnej Moravy. V nedeľu 26. augusta ráno potom s kolónou (nielen) trabantov vyrazia na finálnu jazdu po D1 na Prahu a budú dúfať, že sa naša najstaršia diaľnica nezapíše medzi najdesivejšie úseky výpravy.

Cieľovú pásku pretne žltý cirkus okolo štvrtej popoludní v parku na Kavčích horách (hneď za budovou Českej televízie), kde veľká cesta domov skončí.

Všetci sú pozvaní! Iba po druhýkrát sa vraciame domov po svojich a prvýkrát to chceme urobiť veľkolepo. Ideme priamo z divokých indických veľkomiest, himalájskych veľhôr a ázijských púští, špinaví, s odreninami, ale šťastní a chceli by sme tento pocit, že svet je stále krásny, zdieľať so všetkými,“ povedal k tomu „náčelník" výpravy Dan Přibáň.

trabanty priban

K spanilej jazde sa môže pripojiť ktokoľvek!

K jazde žltého cirkusu sa môžete pripojiť kdekoľvek na trase a na ako dlho budete chcieť. Tím bude zdieľať svoju aktuálnu polohu na Facebooku. Prísť môžete čímkoľvek. Ideálne, samozrejme, trabantom, Maluchom alebo na Jawe. Ale zaradiť sa môžu všetky staršie i mladšie veterány a ak nemáte v garáži žiadny „dedko automobil“, nevadí, príďte tým, čo máte.

Mapa plánovanej trasy vrátane všetkých zastávok: http://bit.ly/velky_navrat

O tíme

Žltý cirkus tvorí osem ľudí a štyri vozidlá, dva trabanty Egu a Babu, maličký poľský Fiat 126p nazývaný Maluch a Jawa 250, pomenovaná Anežka. Pretože víťazné mužstvo sa nestrieda, vyrazil tím opäť v medzinárodnej česko-poľsko-slovenskej zostave. Z minulej austrálskej výpravy je to Dan Přibáň, autor celej koncepcie, kameraman Zdeněk Krátky a fotograf Vojta Duchoslav, ktorí dali seriálu a filmu špičkovú vizuálnu podobu. Nesmrteľný slovenský motocyklista a optimista Marek Slobodník. Marek Duranský, náhradník, ktorý na minulú výpravu neplánovane prišiel, prekonal všetky očakávania a zostal. Nechýba ani najväčší pankáč Poliak Radek Jona, ktorý dokáže opraviť čokoľvek, ale tiež stále strácať pas. Ako poistku, aby to vôbec prežil, sa stal kapitánom Malucha Honza Setvín, hasič a záchranár. Ako posledný nováčik tímu vstúpil na palubu Lukáš Venclík, ktorý po tom, čo nás presvedčil, že je skvelý kandidát, priznal, že nemá vodičák. To nás definitívne presvedčilo, že nie je normálny a pridal sa k žltému cirkusu!