Nosič na bicykle, poradíme vám ako nato

Na starom aute sme používali nosič na piate dvere Menabo Mistral (taliansky výrobca). Jednoduchý, ľahký nosič na tri bicykle. Montáž aj demontáž bolo možné vykonať v priebehu 5 minút bez nutnosti otvárať zadné dvere. Menili sme však auto...

„Vieš tak dobre poradiť“, hovorieva občas moja manželka. „Len škoda, že sem-tam za to toľko zaplatíme“, dodáva. Má pravdu. Poučím sa na vlastnej skúsenosti. Často ma to však stojí toľko, že tým utrpí rodinný rozpočet. S nosičmi na bicykle som dostal opäť domácu kassu do stavu ohrozenia. Nešlo o môj rozmar. Menili sme staré Punto (Classic) za nové Punto (Grande) a došlo aj na výmenu nosičov na bicykle. Čo by mala byť zdanlivo jednoduchá vec, bolo nakoniec dobrodružstvo, ktoré šponovalo moju trpezlivosť. Veľmi mi neporadil ani všemúdry internet a publikované rady.

Nosič na bicykle Menabo Mistral

Na starom aute sme používali nosič na piate dvere Menabo Mistral (taliansky výrobca). Jednoduchý, ľahký nosič na tri bicykle. Montáž aj demontáž bolo možné vykonať v priebehu 5 minút bez nutnosti otvárať zadné dvere. Samozrejme, k tak krátkemu času montáže sa je možné dopracovať po istom zacvičení a nastavení všetkých uchytných popruhov podľa typu auta. Výrobca udáva nosnosť nosiča 50 kg. Nikdy som sa ani nepokúsil k tejto nosnosti prepracovať. Na nosiči som prevážal zásadne dva bicykle. Dôvod bol jednoduchý. Jednoduchosť kotvenia – uchytenia nosiča. Napriek tomu, že vždy dobre odolával vyšším rýchlostiam (cca 90 km/h na diaľnici), bočnému vetru, jazde po rozbitých cestách, som ostal len v polovici odporúčanej nosnosti. Gumové opierky hliníkovej konštrukcie v kontakte so sklom zadného výhľadového okna a uchytenie len prostredníctvom textilných pásov s kovovými sponami vo mne vždy vyvolávali obavu, že vyššia hmotnosť nákladu by znamenala neúmerné riziko.

Napriek týmto negatívam hodnotím tento typ nosičov ako výborný na krátke vzdialenosti (napríklad presun bicyklov zo sídliska na okraj mesta k cykloceste).  Je bezpečný na používanie, ale po naložení bicyklov je nutné opätovne nastaviť úchytné pásy. Po zaťažení nosiča príde k ich miernemu uvoľneniu. Rovnako treba dobre zvážiť, či po naložení bicyklov nedôjde k výraznému prekrytiu zadných svetiel vozidla. Moja skúsenosť je, že boli viditeľné aj po čiastočnom prekrytí bicyklami a policajti mi nikdy nič nevytkli, ale ... zákon o premávke na cestných komunikáciách vyžaduje dobre viditeľné svetlá. V súčasnosti sa cena tohto typu nosičov pohybuje okolo 50 – 60 Eur.

Tažné zariadenie a jeho zápis

S novým autom prišli nové skúsenosti. Pri kúpe som nechal namontovať ťažné zariadenie, pretože som od samého začiatku plánoval kúpu nosiča na ťažné zariadenie. Ak sa rozhodnete veci riešiť týmto spôsobom, čaká vás prvá skúška trpezlivosti pri zapísaní ťažného (spájacieho) zariadenia do osvedčenia o evidencii časť II (do technického preukazu). Zápis v súčasnosti vykonáva miestne príslušný  Obvodný úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie. Tu predložíte žiadosť o zapísanie ťažného zariadenia (ŤZ) do osvedčenia o evidencii  časť II (OEV časť II). K žiadosti musíte priložiť potvrdenia o montáži spájacieho zariadenia (z autorizovaného servisu), doklad o schválení spájacieho zariadenia, fotografiu výrobného štítku ťažného zariadenia, fotografiu zadného EČV (teda ŠPZ-ky), fotografiu štítku (obyčajne nálepky) vozidla, na ktorom je uvedený rok výroby vozidla, typ vozidla, výrobca.  Plus správny poplatok 6 Eur v kolkoch.

Je možné , že požiadavky na doklady Obvodných úradov sa na Slovenku môžu líšiť. Ešte vždy to však nemusia byť všetky doklady, ktoré budete potrebovať. Ak ste auto kúpili prostredníctvom leasingu, alebo úveru, budete potrebovať splnomocnenie vlastníka (obyčajne leasingovej spoločnosti) a udelenie súhlasu k montáži a zápisu ťažného zariadenia a výpis z obchodného registra spoločnosti, ktorá vám úver, alebo leasing poskytla. Na druhý pokus sa mi podarilo doplniť všetky požadované doklady. Do Technického preukazu mi zapísali ťažné zariadenie. Technický preukaz bol však v tejto chvíli nekompletný. Dostal som totiž nový a musel som absolvovať návštevu Odboru bezpečnosti cestnej premávky a dopravných evidencií Krajského dopravného inšpektorátu (teda policajtov). V novom technickom preukaze neboli uvedené údaje o vlastníkovi vozidla a jeho nájomcovi (auto sme kupovali na leasing). Na dopravnom inšpektoráte som vyplnil žiadosť o zmenu údajov v technickom preukaze, k nemu som priložil fotokópiu nového technického preukazu , splnomocnenie od leasingovej spoločnosti a opäť 6 Eur správny poplatok v kolkoch. Zdá sa vám to komplikované? Pozitívom má byť, že od 1.1.2014 už nebude existovať samostatný Obvodný úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie. Nájdete ho ako samostatné oddelenie jedného super obvodného úradu, ktorý bude disponovať všemožnými odbormi štátnej správy. Napriek tomu však na jednom mieste kompletný nový technický preukaz nevybavíte.

Nosič na bicykle Peruzzo Siena 3

Úspešný zápis ťažného zariadenia mi ako disciplinovanému občanovi Slovenskej republiky dovolil kúpiť nosič Peruzzo Siena 3. Opäť taliansky výrobok. Napriek ponuke renomovaného výrobcu Thule som ostal verný Talianom. Dôvod bol prozaický – cena. Už kvalita nosiča Minabo Mistral ma presvedčila, že výrobcovia sa v kvalite líšiť nebudú. Nosič na bicykel uchytený na karosérii vozidla je vždy kompromis a vyžaduje zvýšenú opatrnosť pri jazde. Vopred sa ospravedlňujem, že teraz priamo uvediem predajcu, u ktorého som nosič objednával. Ponuka nosičov je rovnako široká ako ceny, za ktoré sa rovnaké výrobky ponúkajú na česko – slovenskom trhu. Pokiaľ sa rozhodnete kúpiť Sienu 3 na Slovensku, zaplatíte za ňu cca od 195 do 260 Eur. My sme kupovali od moravského predajcu www.online-sport.cz nosič spolu s redukciou na elektrické pripojenie a zámkom za cenu aj s dopravou 165 Eur.  Redukcia k elektrickému káblu je nutná, pretože zásuvka ťažného zariadenia je sedem kolíková a zástrčka nosiča 13 kolíková. Zámok je na zvážení každého. Ja mu dávam prednosť, pretože s autom aj s nosičom bežne parkujeme pri lesoch a odľahlých miestach.

Nosič na bicykle na ťažné zariadenie

Nosič na ťažné zariadenie poskytuje  výrazne iný komfort. Pokojne ho možno použiť na dopravu bicyklov na vzdialené miesta. Pre mňa bola inšpiráciou návšteva Mohyly míru pri obci Prace (pomníka bitky troch cisárov pri Slavkove). Tu som videl Nemcov, ktorí si na tomto type nosičov viezli bicykle. Gordickým uzlom týchto nosičov je umiestnenie EČV (ospravedlňujem sa, že od tejto chvíle budem používať už len zastaralé označenie ŠPZ-ka). Podľa platnej právnej úpravy by ste mali pred namontovaním nosiča vybrať zadnú ŠPZ-ku a nechať si ju pripravenú na umiestnenie na nosič. Po namontovaní nosiča túto umiestniť na určené miesto.

Lenže! Ak ste niekedy dávali ŠPZ-ku do držiaka a potom ju uvoľňovali, viete, že to v lepšom prípade skončí polámaným držiakom a jemne odratými prstami. Osobitne platí pre menej manuálne zručných, do ktorej kategórie spadám aj ja. Policajti podľa všetkého osobitne ŠPZ-ky na nosiče bicyklov nevydávajú. Týmto však nie som si istý, pretože na Dopravnom inšpektoráte na jedných dverách visela ceduľa s nápisom EČV na nosiče bicyklov. Tak neviem. S vedomím, že som sa asi dopustil priestupkového konania, som kópiu ŠPZ objednal cez stránku http://specialneecv.sk/shop/kategoria/15 . Značky teda neprehadzujem.  Rovnako ako pri nosiči Mistral, aj pri Siene sa borím s problémom uchytenia detského – juniorského bicykla (24 palcový rám). V prípade „dospeláckych“ bicyklov tieto na nosič naskladáte tak, že do seba zapadnú. Menší rám, iné umiestnenie pedálov, spôsobí to, že do seba zapadať nebudú. Alebo aspoň nie tak dobre ako to vidíte na propagačných fotografiách. Nie je to neprekonateľný problém. A nie je potrebné ani demontovať pedále. Chce to len cvik.

Nevýhody

Mínusom nosiča na ťažné zariadenie oproti systému na piate dvere je jeho väčšia hmotnosť (cca 14 – 15 kg) a náročnejšia montáž. Osobitne treba dať pozor na to, že ťažné zariadenie môže byť v zvislom smere zaťažené hmotnosťou 55 kg. Prevážané bicykle nesmú teda presiahnuť hmotnosť 40 kg! V prípade víkendových výletov typu „ideme sa bicyklovať za mesto“ môže byť zdĺhavá montáž a naťahovanie sa s ťažkým nosičom problém. Sám zvažujem, že by som kúpil nosič typu Thule Xpress 2, alebo Menabo Marius. Oba nosiče sa „zacvakávajú“ o ťažné zariadenie a ich cena sa pohybuje okolo 60 Eur. Ale to už počujem moju manželku: „Ty vieš tak dobre poradiť. Len keby nás to nestálo toľko peňazí...“