Hodvabnou cestou do Perzie - CK BUBO

Obrázok užívateľa
Anonymný (bez overenia)

Zájazd som absolvoval v apríli 2016. Cena 3850 EUR je dosť zavadzajúca. Platil som 5 500 EUR s ubytovaním v jednoposteľovej izbe (doplatok za jednoposteľovú bol 750 EUR). Servis cestovky by som hodnotil dosť podpriemerne. Ak som im pred odchodom napísal email, odpovede som sa dočkal v priemere do 2-4 dní. Za neskoršie dodanie cestovného pasu (bol som nútený odcestovať), žiadali o doplatenie sumy 35 EUR! Túto sumu som doplatiť odmietol. Som názoru, že by sa v sume 5,5 tisíc EUR rezerva 35 EUR mohla aj nájsť. Pracovníčka CK má na vec zjavné iný názor, lebo sa nám vyhrážala, že mi v takomto prípade nebudú poskytnuté deklarované služby. Stručné povedané, vybavovanie náležitostí a komunikácia s klientom, je ako vo veľkej fabrike na zájazdy. Ste pre nich skoro len číslo. A podobní názor mali aj moji spolucestovatelia... Čo sa týka cesty, sprievodca Tomáš je fakt nabitý vedomosťami, mal o daných krajinách prehľad. Čo sa mne osobne nepáčilo je pomerne veľká monotónnosť zájazdu. Idete v podstate od jednej mešity k druhej, od jednej hrobky ku druhej atď. Spestrením je iba ubytovanie v jurte (v Uzbekistane) a Turkmenistan ako celok (cca. 3 dni). Celý zájazd je zameraný najmä na kultúrne pamiatky, treba s tým počítať. Pre mňa osobne toho bolo až príliš, preto som zájazd ani nedokončil. Čo sa mi vôbec nepáčilo, je ubytovanie na severe Iránu v Mashade. Ubytovaný som bol v izbe vedľa výťahu s rozlohou ako komora v paneláku, v izbe bez okna, ešte aj chladnička bola na stene, lebo by sa na podlahu nezmestila. Cestovka nás upozorňovala, že tam bude skromné ubytovanie, ale toto nikto nečakal. Najmä ak tam musíte spať dve noci, ak Vás zájazd stojí skoro 6 litrov a keď vidíte, že v okolí sú veľmi slušné hotely s izbami za 50 EUR na noc. Nie som vôbec fajnovka, ale ak som nechcel spať v tej diere, tak som si musel doplatiť za izbu s oknom 25 USD. V Uzbekistane a Turmenistane bolo ubytovanie na úrovni, tak nechápem, prečo sa v Mashade muselo isť do najväčšej diery. Celkový dojem, zo zájazdu a zo servisu, tak na 70%.

Rád by som ako sprievodca spomínaného zájazdu reagoval na vyššie uvedené vety. Nie všetko totiž je pravda, hoci je lákavé ju tak vnímať.

Katalógová cena 3850 EUR nie je vôbec zavádzajúca, pretože si stačí otvoriť náš web a konkrétny zájazd a hneď v hornej lište svieti ikona „objednať zájazd“, kde sa človek dostane do druhého kroku a presne sa dozvie aká je výška príplatkov a za čo konkrétne klient platí. U nás sa tak dozvie človek celú sumu, čo sa u iných CK dozvie až po tom ako odošle objednávku či predobjednávku a čaká na potvrdenie v ktorom ho s tým môžu oboznámiť. Na našom webe je to rýchle a do minúty človek presne vie, za čo platí. Stačilo si pozrieť a človek by nebol prekvapený.

Príbeh o neskoršom dodaní pasu a následnej žiadosti o doplatení 35 euro, tiež nesedí s realitou, pretože v príspevku to vyznieva akoby sme chceli 35 EUR len za to, že pas prišiel neskôr. Nie. To, že dá klient vedieť, že potrebuje odcestovať a mať pas fyzicky u seba je pochopiteľné, ale samozrejme v tomto prípade si musí byť človek vedomý toho, že sa mu víza (obzvlášť do Strednej Ázie a Iránu ako v tomto prípade) nedokážu vybaviť v rámci bežného postupu ako iným klientom, ktorí dodajú pasy cca 2 mesiace pred vycestovaním. Stredná Ázia patrí k vízovo ťažkým krajinám. Doplatok mal byť za EXPRESNÉ vybavenie víz, za ktoré si takmer každá ambasáda účtuje príplatok s ktorým my nedokážeme spraviť nič. Takže sa v tomto prípade stalo, že autor príspevku jednoducho tento príplatok nezaplatil...

Argumentácia typu „v sume 5,5 tisíc EUR by sa rezerva 35 EUR mohla nájsť“ nemá v sebe zakliatu štipku logiky. Pri takomto uvažovaní by sa dalo následne tvrdiť kdekoľvek počas zájazdu „nie nedoplatím vstupné, veď už som platil 5,5 tisíc EUR“ alebo „Nie za obed platiť nebudem, veď už som platil 5,5 tisíc EUR“. Opačnou nelogikou by som tiež mohol napísať hlúposť typu „keď niekto platí 5,5 tisíc EUR tých 35 EUR predsa nie je problém“. Ale viem, že to nedá zmysel a tak to spomínam len na ilustráciu.

Zaujímavé, že žiaden zo spolucestujúcich podobné výčitky nahlas nevyslovil a čítam o nich tu a teraz.

Monotónnosť cesty. Nie v skutočnosti táto výčitka nie je o monotónnosti cesty, ale skôr o konkrétnom človeku, ktorého táto cesta nezaujíma a nemá vzťah k histórii, kultúre strednej Ázii či Iránu. Samotný názov zájazdu „Hodvábnou cestou do Perzie“ aj laikovi navodí atmosféru toho, že Hodvábna cesta je historický pojem a že aj zájazd bude koncipovaný tak, aby sme videli čo najviac histórie, ktorá týmito krásnymi krajinami pretekala. Niekto žiaľ túto cestu vníma ako „od mešity k mešite a od hrobky ku hrobke“ a niekto sa teší, že vidí miesta kadiaľ história sveta kráčala. Áno ide pri prehliadke o stavby typu mešita, hrobka, medresa, karavanseráj a podobne, ale človek so záujmom to takto málokedy vníma...
Tento zájazd je spestrený ubytovaním v jurtách, ale tento kút sveta nie je turisticky rozvinutý ako trebárs JV Ázia. Nedá sa tu jazdiť na slonoch (jazdíme na ťavách), nejazdíme tu na motorkách, nekúpeme sa v mori, nechodíme sa potápať, šnorchlovať či preháňať sa na lodiach. Takéto veci stredná Ázia neponúka a človek, ktorý sa na zájazd chystá o tom vie, mal by vedieť a také informácie od nás aj dostane. Odsprevádzal som x krát tento zájazd a prvý krát som zažil, že niekto odletel...

Ubytovanie v iránskom Mashade. Áno ten hotel je najslabší na našej ceste. Áno, vieme to a áno vedia to aj klienti. Prvý krát sa s tým stretnú už v pokynoch, ktoré im posielame. Hneď v Iráne na to upozorňujeme a čo je dôležitejšie, vysvetľujeme prečo to tak je. Áno sú tam lepšie hotely, nikto netvrdí opak, ale čo vysvetľujeme je to, že spíme v „našom“ hoteli pretože je to pútnický hotel, Mashad je pútnické mesto, kde tých západných turistov veľa nestretneme. Mashad je o zážitku, ktorý sa snažíme vnímať celoplošne. Preto spíme v tomto jednoduchom hoteli. Každá izba je iná. Niektorá okno má, niektorá nie, niektorá je pri výťahu, niektoré nie. Nejdeme tam kvôli hotelu, ale kvôli Mashadu. Pri výmene izby za väčšiu le logické, že hotel žiada doplatok. Všade na svete to tak funguje, stačí trochu cestovať. Aj napriek tomu, že pri výmene izby bolo spomenuté, koľko bude doplatok, presne koľko to bude stáť, aj napriek tomu pri odchode z hotela zostala jedna noc od autora príspevku neuhradená, čo môže tiež o niečom vypovedať. Opačný extrém typu, že boli sľubované 3* a 4* hotely a v Yazde sme sa ubytovali v 5* sa v príspevku nespomenul. Alebo najnovší hotel v turkménskom Mary? Viem, mal vyznieť negatívne, preto sa nezmestili.

Prišlo mi vhodné, doplniť k tomuto príspevku aj môj pohľad
Tomáš K., BUBO

Aj ja by som v krátkosti reagoval na p. sprievodcu. „...nie je všetko pravda, hoci je lákavé ju tak vnímať“ Čo je pravda a čo nie je, to sa teraz nedozvieme. Ja som len opísal svoje pocity z výletu a upozornil na niektoré veci, ktoré sa mi nepáčili. „...Viem mal vyznieť negatívne, preto sa nezmestili.“ Čo je to za blbosť? Prečo by tento môj komentár mal vyznieť negatívne? Nemám dôvod nikoho očierňovať . Ja som si ten zájazd vybral dobrovoľne. Jednoducho som opísal, čo sa mi tam nepáčilo a na čo by si podľa mňa ostaní mali dať pozor. Ostatné veci, ktoré som nespomenul boli fajn a podľa očakávaní. Oceňujem, že sprievodca Tomáš nebol v reakcii osobný (až na jednu výnimku – pri platení hotela v Mashade, ale k tomu sa vrátim). Ináč sa nemám pred čím skrývať, moje meno je Ladislav Nyers. S pánom sprievodcom sme si samozrejme aj tykali, štandardne vychádzali, musím uznať, že sa fakt snažil (a to som mu aj osobne povedal). Zdravím Tomáš. K cene zájazdu: Áno je to tak, ak si kliknete na „objednať zájazd“ zbadáte tam novú cenu 4880 EUR. Pýtam sa potom, načo je tam cena 3850 EUR? Ako sa vie človek dopracovať k tejto cene? Ak povinné, zdôrazňujem ďalšie povinné poplatky sú 1050 EUR. Je to len na úvodne oblbnutie ľudí alebo to len na prvý pohľad lepšie vyzerá? Argument, že to majú podobne aj ostatní alebo ešte horšie, je dosť chabý. Nebolo by čestnejšie a priamočiarejšie tam dať rovno cenu 4880 EUR? Na príbehu o neskoršom dodaní pasu všetko sedí, len sa na naň dá pozerať cez dve roviny. Prvá je okom pomerne veľkej cestovky, kde ste po registrácii už iba „číslom“ (ako som od viacerých dopočul, ešte pred pár rokmi to tak nebolo). Neskoro podal pas, má smolu, musí doplatiť. Slečna za pultom v BA neskúma prečo, za akých okolností sa to stalo a aký je doplatok k celkovej cene zájazdu. Treba doplatiť a hotovo. Na monitore jej bliká dlžná suma. Obedy v cene nie sú, vstupenky väčšinou boli. Človek dopredu vedel, že ak chce jesť, musí si obed kúpiť. Ja som celú sumu za zájazd, ako bolo uvedené na faktúre zaplatil. Tých 35 EUR ste mi chceli doúčtovať až na konci. Pri registrácii nám predajcovia tvrdili, že budeme malá skupinka 8-12 ľudí. Viem, že sa pri cenotvorbe podobné zájazdy kalkulujú na 9 -13 ľudí +-. Nás skoro nikdy nebolo menej ako 20, takže pre cestovku musel byť tento pobyt slušne ziskový. S čím samozrejme nemám vôbec žiadny problém, je to na ich šikovnosti. Ale aj napriek tomu, sa mi vyhrážali, že ak nezaplatím doplatok 35 EUR, tak mi možno nebudú poskytnuté niektoré služby. + dá sa na to pozerať aj úplne z opačného pohľadu. Ja som si Tomáš po návrate, tiež od Vás nepýtal (a ani ma to nenapadlo pýtať si) kompenzáciu za to, že si s nami v Turkmenistane vôbec nebol. Aj keď cestovka deklaruje, že počas celého výletu budeme mať slovenského sprievodcu. Brali sme to tak, že ste za to nemohli, keď ti náhle zrušili víza. Nerobili sme si z toho veľkú hlavu. Zobrali sme to ľudsky. A to je ten rozdiel! To, že ti výčitky nahlas nevyslovili, je ich vec. Ja o nich viem a boli od viacerých. Áno, možno som si viac mal do detailov pozrieť, koľko mešít navštívime a pod. Osobne mi to nesadlo a hotovo. Preto by som na to rád upozornil aj ostatých, že ak nemajú až taký vzťah k stredoázijskej histórii, nech si vyberú iný zájazd. A podobne som sa vyjadril aj v mojom prvom príspevku. Ubytovanie v Mashade (ináč veľmi zaujímavé miesto, som rád, že som ho videl) je kapitola sama o sebe. Nechcel som to extra rozvíjať, ale ak toto ubytovanie Tomáš obhajuje, tak k tomu napíšem aj ja pár slov. To, že spíme „v pútnickom“ hoteli, na ktorý 60% ľudí frflala (väčšina len medzi sebou) asi ku pozitívnemu zážitku z výletu nepridá. Áno, upozorňovali ste (2 mesiace po zaplatení registračného poplatku – na webe to nikde nie je spomenuté), že to bude skromný hotel. Ja s tým ani problém nemám, ak by na okolí neboli aj normálne hotely. Dobre vieš, že so mnou si problémy na výlete nemal. Ale ak si za jednoposteľové izby priplácate 750 EUR a na dve noci vás ubytujú do “špajze“ bez okna, v ktorej ešte aj chladnička je na stene, lebo sa na podlahu nezmesti, tak to človeka trocha naserie. Všetky jednotky boli bez okna! Ľudia ktorí si priplácali za jednoposteľové izby, spali v najhorších izbách. Každý jeden s kým som sa bavil a bol ubytovaný na jednotke, či Slovák, či Čech, pindal na izbu. Áno, dal som si vymeniť komoru za izbu s oknom. Keď som do nej vošiel, prvé čo som spravil, som zašliapol plošticu, ktorá sa snažila skryť. Keď som to povedal svojim dvom kamošom, tak si zo mňa uťahovali, že či viem, že ploštice väčšinou nežijú samé. Našťastie táto asi žila... (toto sú fakty, ani slovo som si nevymyslel) A keď už sme mali také super skromné ubytovanie v “pútnickom“ hoteli, aby sme precítili atmosféru niektorých chudobných Iránskych pútnikov, prečo sme sa počas druhého v dňa Mashade zastavili na obed v drahom 4**** hoteli? Toto bola najčastejšia otázka našej pôvodnej 11 člennej skupiny, ktorá sa zdvihla a odišla si hľadať iný obed. Z toho hotela čo si nám vybral kompletne každý zo starej partie odišiel, ostali tam len ľudia, ktorí sa k zájazdu pridali deň predtým. (ešte neboli „rozkukaní“) . Možno preto, lebo si obed platil každý sám a ubytovanie bolo v balíčku od CK? K doplatku za ubytovanie som ti už osobne v Mashade svoje povedal, ale ak to vyťahuješ, tak OK. Keď som si vybavoval na recepcii výmenu izby, tak mi bolo povedané, že to bude stáť 20 alebo 25 USD extra/noc (už si presne nepamätám). Keď som to chcel zaplatiť, pán na recepcii mi ukázal (mávol rukou), že to mám nechať tak. Tak som si pomyslel, že to zvážili a doplatok mi nebudú účtovať. Toto isté som ti povedal aj na konci pri odchode, keď si ma upozornil, aby som šiel zaplatiť doplatok. Po tvojom upozornení, som ale aj napriek tomu šiel k recepčnej a dal som jej 50 USD. Z 50ky mi vrátila 30 USD. Keď som sa jej snažil spýtať (ťažko komunikovali v angličtine), či mi nemala vrátiť len 10 USD, kývla hlavou, že nie. Mimochodom 20 dolárovku som jej núkal späť, ale nechcela ju. Tým pádom, som logicky doplatok za izbu považoval za vybavený. Do 10-tich minút sme potom celá skupina spoločne išli k autobusu. Ak si vtedy dostal nejaké info, že niečo nebolo správne doplatené, prečo si sa tam neozval, ak si mal podozrenie, že moja jedna noc nie je zaplatená. Prečo si mi to vtedy nepovedal? Nikomu si nič nevravel a len tu na fóre sa zrazu dozviem, že som vraj som niečo nezaplatil. O sprievodcovi presne toto môže o niečom vypovedať... Hotel v Mary som preto nespomenul, lebo mojím zámerom nebolo analyzovať a rozpiplávať celý výlet. Áno, bol špičkový to je pravda, ale keby bol 3 alebo 4 hviezdičkový, tak by mi stačil aj taký. Ja si nepotrpím na 5 hviezdičkových hoteloch. Ja som chcel mať len to, začo som si zaplatil. Na webe máte: „Ubytovanie v kvalitných hoteloch s raňajkami“. Hotel v Mashade je veľmi ďaleko od kvalitného. Na raňajky vysušený pita chlieb -plachta rozmerov 50x50cm s mrkvovým džemom, maslo a hnusný presladený krabicový džús, to všetko zabalené v plastovej krabici. Na druhé ráno, úplne toto isté. Na záver: Týmto komentárom som len chcel poukázať na niektoré nedostatky (z môjho pohľadu) a poprípade upozorniť na ne aj ostatných záujemcov, ktorí nad touto cestou uvažujú. Ostatné veci čo CK deklaruje na svojom webe v podstate sedia, s nimi som bol spokojný :) Škoda, že sa na kritiku nepozeráte z pohľadu, že Vám aspoň niektorí klienti nastavia zrkadlo a je dobré od nich dostať spätnú väzbu. A že sú medzi nimi aj kritické hlasy, no a čo. Malo by vás to motivovať. Zjavne vám kritika asi moc nesedí, lebo ak by ste boli objektívni, tak tá deklarovaná spokojnosť na webe 96,28%, by bola úplne iná. Je to asi len marketingové ohurovanie, lebo to číslo bolo také isté pred zájazdom, ako aj po ňom. Asi pred 2 týždňami som pridal novú referenciu na váš web. Zatiaľ tam nie je a možno asi ani nebude... Čisté oblbovanie. Na slovenskom internete je zatiaľ málo kvalitných fór a webstránok, kde si klienti cestoviek vedia jednoducho a rýchlo napísať, čo si o absolvovaných zájazdoch a cestovkách myslia. Po týchto skúsenostiach som sa rozhodol aj ja jeden spraviť. Doménu už pre ňu mám krajiny.sk Dúfam, že aj ten časom pomôže skvalitniť služby cestovných kancelárií.

Pan Ladislav, chcem Vam povedat,ze sice som bol na inom zajazde s CK Bubo, hovorite mi z duse. Presne rovnake praktiky, rovnaky pristup CK a jej personalu a po vysloveni kritiky rovnaky utok z ich strany a neschopnost priznat si moznost,ze nieco by na ich fungovani nemuselo byt dokonale. Zial moja osobna skusenost je,ze ludia sa sami seba akoby boja zastat (len nech nevyzeraju zle pred ostatnymi), vyjadrit s niecim nespokojnost nedokazu nahlas a na mieste kde treba. Rovnako v nasej skupine vsetci (ano,naozaj vsetci) vyjadrili v ramci spolocnej konverzacie nespokojnost, no ked prislo na lamanie chleba a hodnotenie alebo ozvanie sa ci uz sprievodcovi alebo samotnej CK nikto nenabral tu odvahu svoj nazor vyjadrit. Je to smutne,zial je to tak. Moj nazor na CK Bubo je rovnaky a uz nikdy viac. Cena sa stale navysuje, ubytovanie najvacsia diera 70% zajazdu, ked v okoli su lepsie hotely za ozaj dostupne ceny (hlavne ked viete aku horibilnu sumu za zajazd platite) a ma to kompenzovat jedna dve noci v luxusnom hoteli. Spolocne obedy v predrazenyh vopred dohodnutych stravovacich zariadeniach (ale podla reakcie sproevodcu Tomasa vyssie je to samotnym pristupom CK - ked mate take peniaze na kupu zajazdu u nich, mate predsa na rozhadzovanie na ich dalsie ksefty). Nehovoriac o tipe pre vodicov, ktore by mali mat pri cene zajazdu davno zapocitane a nezatazovat tym svojich klientov pocas zajzadu - vyzbierajte sa do obalky, necham ju kolovat - pre mna ozaj nonsens. Navyse od tak drahej CK ocakavam ozaj sluzby delegata 24/7 na danom zajazde a to sa nedeje. Su ozaj ludia,ktori sa pre tuto CK rozhodnu,lebo nemaju skusenosti alebo nevedia jazyk a ocakavaju plnohodtny servis, no aj moja skusenost je,ze sprievodca pred koncom zajazdu musi ist na ine miesto a necha Vas napospas. A mozno to bola chyba daneho sprievdocu, ale myslim si,ze program ktory CK zasielala by mal sprievodca poznat naspamat od a do Z a ked sa tam uvadza,ze od sprievodcu sa dozviete informaciu XYZ, vy sa ju nedozviete, opytate sa na nu a sprievodca nevie odpovedat,je to ozaj smutne. Mazanie/nezverejnovanie negativnych recenzii na stranke a co ma ozaj mrzi najviac je prave cely ten pristup samotnej CK, kde ste len cislom, ktore ma generovat zisk a ked sa mu nieco nepaci,je to jeho snaha im pospinit meno a stavate sa uhlavnym nepriatelom.

Si dobrodruh? Daj to o sebe vedieť!

Podeľ sa s novou témou s Dobrodruhmi