Istanbul: Významné pamiatky a rady, ako sa pohybovať po meste na dvoch kontinentoch

Brána Orientu alebo Mesto mešít. Aj tak sa nazýva Istanbul, ktorý leží presne na hranici Európy a Ázie, rozložený na oboch stranách Bosporského zálivu. Aj preto je novodobý Istanbul tvorený pestrou zmesou osmanského a byzantského umenia. Na atmosféru ulíc tohto legendárneho mesta som sa preto veľmi tešil.

Najslávnejšie pamiatky, z ktorých mnohé sú pod ochranou svetovej organizácie UNESCO sa nachádzajú v európskej časti mesta Istanbul. Orientácia pre turistov je pomerne jednoduchá, pamiatky sú sústredené okolo stanice metra Sultanahmet. Ak sa budete orientovať podľa plánu metra, nemôže zablúdiť ani v tak obrovskom meste ako je Istanbul.

Legendárny chrám Hagia Sofia

Prakticky hneď vedľa stanice metra Sultanahmet vás okamžite uchváti pohľad na legendárny chrám Hagia Sofia, tiež nazývaný aj ako chrám Svätej múdrosti. Veľkolepá stavba bola dokončená v roku 537 za vlády cisára Justiniána a okamžite sa stala najväčším a najvýznamnejším chrámom celého kresťanského sveta. O 900 rokov neskôr po obsadení mesta Turkami bola Hagia Sofia prestavaná na mešitu a došlo k pristaveniu vysokých minaretov.

Pri pohľade na kupolu iste vzdáte hold byzantským staviteľom - kupola totiž akoby sa vznášala vo vzduchu. Hagia Sofia však nie je jediným symbolom Istanbulu - na mnohých fotkách ste iste zbadali aj očarujúcu Modrú mešitu pochádzajúci zo 16. storočia.

Hagia Sofia, Istanbul

Modrá mešita

Modrá mešita sa nachádza prakticky priamo oproti Hagia Sofia. Sultán Ahmed I. tak touto stavbou sledoval jediný cieľ - prekonať nádheru "Justiniánovho" chrámu Hagia Sofia. O tom, či sa mu to podarilo si iste urobíte názor sami. Ja osobne by som si na túto tému netrúfol polemizovať. Obe pamiatky sú nádherné a zo staviteľského pohľadu jedinečné. Možno vzhľadom až na neuveriteľnú dobu vzniku, dávam skôr klobúk dolu pred chrámom Hagia Sofia.

Vráťme sa však ešte k Modrej mešite. Pomenovanie dostala z dôvodu vnútornej modrej výzdoby stropu, zvonku je však sivá. Slúži na rozjímanie a k modlitbám. Platia tu prísne pravidlá, na ktoré musia brať ohľad hlavne turisti. Muži by do mešity nemali vstúpiť s pokrývkou hlavy a odhalenými kolenami. Na to sú však Turci pripravení a zapožičiavajú plátno, aby sa tak zamedzilo vystavenie obnaženého tela. Ženy majú za povinnosť prikryť svoje vlasy. Podlahy sú pokryté kobercami a návštevníci sa musia vyzúvať.

Modrá mešita, Istanbul

Hippodrom

Za preskúmanie stojí aj okolie Modrej mešity, kde sa okrem iného nachádzajú aj zaujímavé múzeá. Priamo naproti mešite sa rozprestiera Hippodrom, ktorý po stáročia slúžil ako športová aréna pre desaťtisíce návštevníkov! Tento priestor bol zároveň centrom mesta a hlavným námestím v rímskych a byzantských dobách. Nachádza sa hneď vedľa súčasného centra mesta, na námestí Sultána Ahmeda. V Hippodrome sú tri historické stĺpy.

  1. Egyptský obelisk zo 16. storočia pred naším letopočtom, ktorý zdobil pôvodne Amonov chrám v egyptskom Karnaku. Za vlády cisára Theodosia v 4. storočí nášho letopočtu bol prevezený do Európy.
  2. Nenápadný kovový Hadí stĺp bol privezený do Konštantínopola z Apollónovho chrámu v gréckych Delfách.
  3. Na konci námestia potom stojí Konštantínov stĺp, ktorého pôvod je neznámy. Isté je, že už za vlády cisára Konštantína Veľkého stál na svojom mieste a rozhodne nebol nový, pretože cisár dal pokyn na jeho opravu.

Sultánsky palác Topkapi

No zrejme najnavštevovanejšou pamiatkou v Istanbule je sultánsky palác Topkapi. Bol vybudovaný v 2. polovici 15. storočia sultánom Mehmetom II. Z paláca je prekrásny výhľad na Marmarské more a úžinu Bospor.

Počas storočí bol niekoľkokrát prestavaný na základe vtedajších potrieb. V súčasnosti je Topkapi prístupný verejnosti a cudzinci majú možnosť si tu prezrieť priestory, ktoré sú vybavené najmä oblečením, šperkami, či zbraňami. Pár miestností má podobu typických háremov, kde sultánove ženy prebývali spoločne s deťmi. Dá sa povedať, že je to múzeum, ktoré prezentuje prepychový život tureckých sultánov.

Galatská veža

Typickou panorámou v Istanbule je kamenná Galatská veža, z ktorej je výhľad na všetky pamiatky tohto veľkomesta. Po zostupe z nej sa dá pešo prejsť k tamojšiemu zálivu Zlatý roh, cez ktorý bol vybudovaný dvojposchodový most Galata Köprüsü. Je preslávený hlavne tým, že rybári chytajú ryby priamo z neho a ich úlovky sú ihneď spracované v blízkych reštauráciách. Na tomto moste nielenže jazdia autá, ale v jeho spodnom poschodí je pasáž reštaurácií.

Galatska veža, Istanbul

Grand Bazaar a Taksim

A teraz nastáva čas nechať myseľ odpočinúť si od historických pamiatok a vydať sa na nákupy. Myseľ si teda možno odpočinie, oči však rozhodne nie. Pokiaľ túžite po ovocí, orechoch či orientálnom korení, navštívte Egyptský bazár. Ak neviete čo kúpiť, vydajte sa do presláveného Grand Bazaaru.

V 65 uličkách sa ukrýva 4 000 obchodov - a to by teda bolo, aby Vám nič nepadlo do oka. Taksim Square je zase symbolické srdce moderného Istanbulu, pomenované po kamennej vodnej nádrži na jeho západnej strane.

Do Istanbulu letecky s Turkish Airlines

Samozrejme, do Istanbulu sa musíte nejako dopraviť. Tu z vlastných skúseností odporúčam leteckú spoločnosť Turkish Airlines. Cez túto spoločnosť sa dopravíte nielen do samotného Istanbulu, ale môžete pokračovať do ktorejkoľvek časti Turecka. Je tu pritom vynikajúci pomer v kvalite a cene. Z Istanbulu sa dá cez Turkish Airlines veľmi výhodne zohnať letenka do celého sveta.

Grand Bazaar, Istanbul

Autom po Istanbule

Dopravný ruch v Istanbule je veľmi čulý - očakávajte stresujúcu jazdu. Po meste momentálne jazdí viac ako 1,5 milióna automobilov. Ak ste prišli do Istanbulu autom a príliš sa v meste nevyznáte, je lepšie zaparkovať auto na bezpečnom mieste a pre cestovanie po meste využiť hromadnú dopravu.

Mesto, ktoré sa rozkladá na dvoch rôznych kontinentoch a rozdeľuje ho Bospor, prepájajú dva mosty. Most na juhu, bližšie k Marmarskému moru, sa nazýva Bosporský most. Most bližšie k Čiernemu moru sa volá most Fatiha Sultana Mehmeta a je dlhší ako most Bosporský.

Na oboch mostoch sa platí mýto, pretože prejazd na ázijskú stranu je spoplatnený. Od r. 2006, kedy boli zavedené nové pravidlá, na Bosporskom moste nie je veľa staníc pre platbu mýta v hotovosti a platby vykonávané elektronickou kartou sa realizujú buď manuálne (KGS), alebo automaticky (OGS) z držiaka umiestneného vpredu na aute. (info z roku 2014)

Vodiči, ktorí nemajú ani jednu z týchto kariet, musia ísť cez most Fatiha Sultana Mehmeta. V pracovných dňoch by vodiči mali mať na pamäti výskyt častých dopravných zápch na rýchlostných cestách vedúcich k obom mostom. Je to dané tým, že veľa obyvateľov, ktorí žijú na ázijskej strane, pracuje na strane európskej. V Istanbule je veľký nedostatok krytých parkovísk a tie čo existujú sú veľmi drahé. Vodiči, ktorí sa nevyznajú v meste, by tiež mali mať na pamäti, že pouličné nápisy a značky sú pomerne neprehľadné.

Taxíkom po Istanbule

Taxíky predstavujú jednoduchý a lacný spôsob prepravy po meste. Ceny sú prijateľné, pri ceste z Taksim do Sultanahmet rátajte s cenou približne 8 TRL a poplatkom okolo 3 TRL za prekročenie mostov cez Bospor. Všetky taxíky majú taxametre, oplatí sa skontrolovať, či ich taxikár zapol - vyhnete sa hádkam na konci cesty.

Skontrolujte si, či poplatok nie je desaťkrát vyšší, alebo od vás nežiadajú nočný príplatok (50%-ný, ktorý by mal byť požadovaný od polnoci do 06:00 hod.) Pri problémoch sa oplatí obrátiť sa na turistickú políciu ( a všimnúť si registračné číslo vozidla).

Vo všeobecnosti nie je nutné dávať prepitné. Dávajte si pozor na jazdu iným ako žltým taxíkom, pretože taxi ostatných farieb sú z iných miest a majú iné tarifné poplatky. Taxíky majú pevné tarify, avšak v noci (započítava sa od 00:00 do 06:00 hod.), sú tarify o 50% drahšie.

Zdieľané taxi v Istanbule

Dolmušmi (turecky "je to plné") je zdieľané taxi, cestujúce po pevnej trase, ktoré stojí viac ako mestský autobus, ale menej ako bežné taxi. Vozí až osem cestujúcich. Možno ich jednoducho spoznať, pretože sú žlté ako normálne taxi a hore majú nápis Dolmušmi. Takýto autobus vyráža len ak je všetkých osem miest plných. Táto skutočnosť vlastne stála za vznikom ich názvu.

Po Istanbule autobusom

V Istanbule existujú dva druhy verejných autobusov: súkromné ​​a druhé prevádzkuje mestom vlastnená spoločnosť IETT. Spoznáte ich podľa farby. Súkromné ​​autobusy sú modrozelené so žltými, nie ektronickými nápismi cieľovej stanice a autobusy prevádzkované IETT majú rôzne farby vrátane starých červenomodrých, novších zelených a červených dvojposchodových.

Lístok Akbil je všeobecne platný, kým lístky, ktoré sa kupujú v stánkoch v blízkosti autobusových zastávok sú platné len v autobusoch IETT a platby v hotovosti su zase možné len v súkromných autobusoch. Pre rýchly pohyb po meste pravdepodobne skončíte v autobuse T4. Prepája Sultanahmet a námestie Taksim.

Po Istanbule loďou

Medzi európskou a ázijskou časťou mesta jazdia jedinečné námorné "autobusy" a stredne veľké súkromné ​​trajekty. Prejazd trvá asi 20 minút. Plavba dáva možnosť krásneho výhľadu na Bospor. Majte na pamäti, že pri pristávaní v prístave trajekty niekedy omylom narazia do móla, dokonca aj pri pokojnej vode. Môže to spôsobiť, že stojaci ľudia nepríjemne spadnú a je preto vhodné zostať radšej sedieť, kým trajekt úplne nezastaví.

Metro v Istanbule

Prvý systém podzemnej dopravy v Istanbule bol založený v r. 1875 zriadením prvej podzemnej dráhy medzi Karokoy a ulicou İstiklal. Cestovná vzdialenosť bola 573 metrov. V deväťdesiatych rokoch bola vybudovaná moderná električková linka na európskej strane mesta, ktorá sa teraz rozširuje do vnútorných častí mesta a tiež na ázijskú stranu podmorským tunelom "Marmaray" pod Bospor.

Celkovo je dnes v prevádzke trasa dlhá približne 8 km so šiestimi stanicami. Je tu tiež pouličná dráha spájajúca Taksim a Kabatas, kde sa môžete nalodiť na trajekt a prejsť do ázijskej časti Istanbulu. Južná línia je najviac užitočná pre návštevníkov mesta, pretože prepája Aksaray (s napojením na električkové linky) a letiska cez autobusové stanice zvané Otogar.

Električkou Istanbulom

Električková rýchlodráha začala fungovať v r. 1992 na trase Sirkeci a Topkapi. Linka bola v marci 1994 rozšírená na jednom konci z Topkapi do Zeytinburnu a na druhom konci v apríli 1996 zo Sirkeci do Eminönü. Dňa 30. januára 2005 bola ďalej rozšírená zo Sirkeci do Kabatas a križuje pritom Golden Horn - Zlatý roh. Linka má na dĺžke 14 kilometrov 24 zastávok. Na linke premáva 55 vozov konštruovaných ABB. Cesta na celú vzdialenosť trvá 42 minút. Denná prepravná kapacita predstavuje 155 000 pasažierov.

AKBIL - výhodný lístok na cesty Istanbulom

Ak v Istanbule budete na viac ako deň alebo dva a plánujete využívať verejnú dopravu, je výhodné si kúpiť AKBIL. AKBIL je malé elektronické zariadenie slúžiace ako lístok, ktoré môže byť využité v autobusoch, električkách, podzemných vlakoch, metre, miestnych trajektoch... Skvelou výhodou pre cestovateľov je možnosť označiť si ju toľkokrát, koľko je celkom pasažierov. Cestovné v autobusoch, električkách a v metre je štandardné (tj. nezávislé na tom, ako ďaleko idete), takže si len označíte Akbil, keď nastúpite do autobusu, električky alebo keď vstúpite do stanice metra.

  • Akbil si môžete kúpiť alebo dobiť v určených stánkoch umiestnených na všetkých hlavných autobusových, električkových a metro zastávkach a tiež na niektorých ďalších miestach.

Akbil poskytuje zľavnené cestovné v porovnaní s riadnym jednosmerným cestovným a tiež zľavy pre prestupy (ak sa využije viackrát v obmedzenej dobe). Vklad za zariadenie Akbil sa platí, keď si ho kupujete a dáva sa späť, keď sa rozhodnete ho neskôr vrátiť. Môžete si ho nabíjať denne, týždenne, raz za štrnásť dní alebo mesačne v hodnote daných tarifných cien.