Grossglockner je so svojimi 3 798 metrami nielen najvyšším vrcholkom národného parku Vysoké Taury, ale aj celého Rakúska. Výstup na neho je vďaka technickej náročnosti a panoramatickým výhľadom hodnotený ako jeden z najkrajších, ktoré môžete v rakúskych Alpách podniknúť.
A tak som sa sem vybral konečne aj ja s kamošom. Vyrazili sme z Bratislavy autom na víkend uprostred júna, pričom do dedinky Kals am Grossglockner je to približne 550 kilometrov. K tomu, aby sme sa ale dostali pod Grossglockner z južnej strany je nutné prekonať masív Glocknergruppe. Ten vyzeral zasnežený a v opare celkom hrozivo. Sálala z neho sila a nedostupnosť... Prekonali sme ho prejazdom tunela Felbtauerntunnel.
- Tu sa ale pripravte, že po prejazde tunela Felbtauerntunnel zaplatíte za osobné auto 10,-Euro. A ako sme sa presvedčili, takú istú cenu vyplatíte aj pri spiatočnej ceste.
Pripravte sa však aj nato, že platiť budete ešte raz. Je to pri ceste z dediny Kals am Grossglockner, kde sme sa na noc ubytovali, na parkovisko pri chate Lucknerhaus, odkiaľ vyráža väčšina turistov na samotný kopec. Cena je 10,-Euro. V čase od približne 19.30 večer, do 6.30 ráno vraj ale poplatok nikto nevyberá a cesta je prístupná 24 hodín.
No stáva sa, že poplatok môžu kontrolovať aj pri spiatočnej ceste. Samotné parkovisko pri chate Lucknerhaus však už spoplatnené nie je, môžete tu parkovať aj tri dni, pričom parkovisko je obrovské a miesta dosť.
Parkovisko pri chate Lucknerhaus
Chata Studlhutte
Cesta k k ľadovcu Kodnitzkees
My sme mali to "šťastie", že bol celý pod snehom. Tak sme sa naviazali na lano, dali prilby na hlavu a pokračovali. Panovalo úplne bláznivé počasie. Chvíľami pieklo slnko, chvíľami snežilo... Cesta nebola vôbec prešlapaná, nakoľko v posledných dňoch padal stále nový sneh.
Postupne sme sa ale po ľadovci dostali ku skale, ktorá nesie názov - Kample. Ak sa dostanete do spodnej časti skalného masívu je môžné ho zdolať po ferrate. Druhá možnosť je tento masív obísť po ľadovci a na hrebeň sa dostať po snehu. Túto môžnosť neviem posúdiť, lebo my sme pokračovali po ferrate.
Skala bola miestami pekné strmá, oceľové istiace lano zamrznuté, čiže sa značne šmýkalo. Počasie sa stále horšilo, začínalo čoraz viac snežiť. Zhruba v najťažšej časti tohto úseku Stefan navrhol ako jednu z možností návrat do Studlhutte. S tým, že tam prespíme a skúsime vyraziť opäť ráno. Vedeli sme, že na druhý deň má byť ešte horšie počasie a teda žiadne "vyraziť ráno" by sa už na 99% nekonalo. Navrhli sme pokračovať v ceste minimálne do chaty Erzherzog Johann Hütte vo výške 3454 metrov, kde sa uvidí, čo ďalej. Stefan súhlasil a pokračovali sme v škriabaní sa vyššie a vyššie.
Chata Erzherzog Johann Hutte
Dali sme to
Hm... Keď sa nato tak spätne pozerám, tak otočiť za jeden deň skoro celý Grossglockner v takom počasí, tak to nie je zlý výkon. Druhá vec je, že hnacím motorom bolo práve to zlé počasie, pričom bolo jasné, že "dnes alebo nikdy". Aj samotní Rakúšania vraveli, že takéto počasie bola smola. Dva týždne pred našou cestou panovalo už na kopci leto. Nádherné výhľady, čistá obloha a teplo. A zrazu sa behom niekoľkých dní vrátila tvrdá zima a mráz. Vraj sa to pravidelne stáva raz za niekoľko rokov. Z toho vyplýva, že rátať treba vždy so všetkým aj čo sa týka výstroje, aj morálky.
Na záver by som snáď povedal len toľko. Ak si nie ste úplne istí, že vaše skúsenosti a zručnosti postačujú k výstupu na najvyššiu horu Rakúska, kontaktujte radšej pred cestou domácich horských vodcov, ktorí Vás na vrchol dovedú bezpečne a aj vedia vyhodnotiť situáciu. Skúste napríklad nášho Stefana: [email protected].
Ak by bolo leto a pekné počasie, výstup na Grossglockner je dá sa povedať pohoda. No "zimný" výstup v náročných podmienkach je úplne iná káva. Podľa aktuálneho počasie teda starostlivo zvážte aj možnosť horského vodcu. Navyše, on vás na horu aj skutočne vyvedie, pričom bez vodcu v zlom počasí často stratíte čas a miniete peniaze, pričom na vrchol sa nedostanete...
- úvodné foto parťák Juro Recký