Haute route

Po dlhodobom plánovaní sme sa s chalanmi rozhodli, že v apríli 2012 zdoláme známu turistickú túru „Haute route“. Je to alpská túra o dĺžke cca 100 km so stúpaním 10 000 m a klesaním 9 500 m.

Priemerná nadmorská výška je 2700 m.n.m. a najvyšším bodom je pri bivaku Musso – 3700m.n.m. Zimná verzia „prechodu“ z Chamonix (FRA) do Zermattu (CH) má viacero variant, no my sme chceli prejsť čisto po snehu na lyžiach, bez pomoci dopravných prostriedkov, len so satelitným GPS navigátorom. Takže sme si so sebou pribalili SpotSOS. Nezačali sme v Chamonix pri kostole, ale v neďalekej dedinke Argentiere, kde sme ráno vyrazili smerom na chatu Argentiere. 20 kg ruksak dal každému pocítiť, že dlho nemal nič na pleciach.

Začíname naostro

Nasledovný deň sme si dali oddych na dospanie cesty (non-stop) zo Slovenska (budíček o 8mej) a aklimatizačnú túru na Tour de Noir. Tu sme sa presvedčili, že počasie si s nami pekne zahralo. 1,5 m nového prašanu je super pre heliskiing, ale pre nás to bola príťaž na prešľapovanie. Každopádne sme si to dolu ľadovcom pekne užili. Počasie nám nehlásili ideálne, taktiež sme po 2 týždňoch boli prví, ktorí sa podujali na prešľapanie chodníka, a preto sme sa trošku spoliehali na zariadenie SpotuSOS. Ak by sa niečo prihodilo, tlačidlo SOS bolo po ruke.

Saleina

Ráno sme sa teda vydali na prechod. Chata Argentiere-Col du Chardonet-Grand Lui-La Fauly. Už na ľadovci Saleina a následnom výstupe na sedlo Saleina, kde sme museli hore kopcom odhadzovať sneh, sme vedeli, že k tunelu St. Bernard dnes neprídeme. Po nádhernom zjazde do dedinky La Fauly sme sa rozhodli, že vyjdeme do Val Farret a zabivákujeme sa. Večer o 8-mej sme to zapichli pod prístreškom na Plan de la Chaux. Skoro ráno sme vyrazili s miestnymi borcami, ktorí sa vydali našim smerom k jazerám Fenetre. Odtiaľ sme si vybrali najbezpečnejší žľab na hrebeň. Následný zjazd k tunelu St. Bernard sme išli v mokrom snehu, takže sme si to užívali, len do nadmorskej výšky 2500mnm, potom to bolo trápenie..... K tunelu sme prišli o 10:00. Vyjasnilo sa, ale súčasne začal fúkať nárazový vietor. Pred sebou sme mali výstup na hrebeň  Mt. Velan, zjazd do doliny k chate Velan a výstup na chatu Valsorey (3030mnm). Počasie sa zmenilo behom hodiny. Prišli mraky a vietor sa vystupňoval na riadnu fujavicu s ľadovým snežením. Až na chate sme sa dozvedeli, že vietor dosahoval v ten deň v nárazoch 110km/h. Chatárka neverila vlastným očiam, keď sme sa zjavili o 6-tej na večeru. Nasledujúci deň, všetci hostia z chaty odišli naspäť do Burg-St. Pierre. My sme sa rozhodli, že prečkáme noc a ráno sa uvidí. K večeru sa počasie vylepšovalo a ráno hlásili zníženie rýchlosti vetra „len“ na 35km/h.

Grand Combin

Nasledujúce ráno o 7:00 vyrážame oproti Grand Combin. Majestátny vrchol nad chatou Valsorey. My sme sa potrebovali dostať len na jeho pravé sedlo, najvyšší bod našej cesty. Odtiaľ sme zlyžovali do údolia po ľadovci Mt. Durand, kde sme sa napojili na ľadovec Otemma. Čakala nás 10km túra s prevýšením 1000m po čerstvo napadnutom snehu (15-25cm) na chatu Vignettes. Na chatu sme prišli vo fujavici s vetrom o rýchlosti 80km/h. Lamentovali sme, že kvôli hmle sme nevideli ani jeden z panorámy vrcholov okolo ľadovca Otemma. Osadenstvo na chate na nás pochvalne pozeralo, ale tiež si ťukali na čelo, že nechápu, ako sa niekto dobrovoľne v takom počasí vyberie na tak dlhú túru. Predpoveď počasia neveští nič dobré na nasledujúce tri dni, a tak to balíme a zlyžúvame do údolia k dedine Arolla, vysielame šoféra po auto a poobede o 4-tej vyrážame späť na Slovensko. Sme radi, že sme si prešli 90% celého treku. Tiež si vzájomne sľubujeme, že si v budúcnosti počkáme na lepšie počasie a určite si to zopakujeme aj s výhľadmi, ktoré k tomu neodmysliteľne patria. Mali sme ale istotu – bol s nami aj satelitný GPS komunikátor - SpotSOS, ktorý by nám v prípade problémov určite zabezpečil včasnú pomoc. Tú sme však našťastie počas našej túry nepotrebovali. Satelitný GPS komunikátor SpotSOS využije každý milovník dobrodružstva SpotSOS je miniatúrna sledovacia jednotka  určená na monitorovanie pohybu v rizikových oblastiach - vysokohorská turistika, individuálne cestovanie v nedostupných lokalitách. Zariadenie okrem monitorovania pohybu umožňuje odosielanie SMS správ na Vami vopred určené čísla. Súčasťou takto zaslanej SMS správy je vždy aj informácia o polohe. Trackovanie pohybu užívateľa je zaznamenávané v pravidelných intervaloch a informácie o polohe sú zobrazované na Google maps. SpotSOS spojuje 2 satelitné technológie  - informácia o polohe je získavaná vďaka GPS sieti a celá dátová komunikácia je umožnená prostredníctvom satelitnej komunikačnej sieti Globalstar. Zatiaľ čo u nás bežne ponúkané miniatúrne trackovacie jednotky sú závislé na pokrytí GSM operátorov, SpotSOS umožňuje komunikáciu po celom svete. Vďaka implementácii komunikačnej funkcie umožňujúcej zasielanie SMS správ alebo núdzové volanie budete stále v dosahu a Vaši blízki tak budú mať stále prehľad o tom, kde sa práve nachádzate. V prípade núdze stlačením jedného tlačidla na zariadení odošlete SMS správu a môžete si tak privolať pomoc alebo naopak informovať, že je všetko v poriadku, a že ste dorazili na určené miesto.

SpotSOS a jeho funkcie:

• SOS záchrana: Funkcia sa používa v prípade ohrozenia života alebo v prípade inej núdzovej udalosti. SpotSOS oznámi monitorovacej centrále vašu GPS polohu aj s výzvou na pomoc. Monitorovacia centrála následne zorganizuje potrebnú záchrannú akciu.
  • Privolať pomoc: V prípade udalosti, ktorá priamo neohrozuje váš život, či už na vode alebo na súši, je možné použiť túto funkciu na oznámenie vašim osobným kontaktom, že ste v núdzi a potrebujete pomoc.
  • Som OK: Táto funkcia umožňuje oznámiť vašej rodine a priateľom, že ste v poriadku. SpotSOS odošle vopred naprogramovanú správu spolu s vašou GPS polohou. Stlačením tlačidla sa odošle SMS správa alebo e-mail až desiatim vopred nastaveným kontaktom.
  • Správa: Funkcia odošle vašej rodine a priateľom správu, ktorú ste si predtým naprogramovali spolu s vašou GPS polohou.
  • Sledovanie trasy: Táto funkcia umožňuje odosielať a ukladať vašu polohu a umožňuje vašim známym sledovať váš postup v takmer reálnom čase, pomocou aplikácie Google Maps priamo na stránke SpotSOS.

Technické parametre:

Rozmery: 9,4 x 6,6 x 2,5 cm Váha: 150g Prevádzková teplota: -30°C až 60°C Prevádzková výška: -100 m to + 6 500 m.n.m. Odolnosť proti vibráciám: SAE J1455 Napájanie: 3x AAA Líthiová batéria

Skúsenosti so SpotomSOS

Vyraziť do hôr je jeden z najlepších spôsobov ako zažiť dobrodružstvo, aj napriek tomu, že  nikdy neviete, čo Vám  výlet prinesie. To isté platí aj  pre výlety, počas ktorých sa ocitnete v krajinách, o ktorých ste len snívali. Na cestách za dobrodružstvom by mal byť SpotSOS nevyhnutnou súčasťou výbavy každého turistu. Svoje vie o tom aj turista Jonathan Dunn. ”Moja priateľka a ja sme práve dokončili 19 dňovú túru od John Muir Trail v High Sierra až do Mt.Whitney. Poslali sme správu “Som OK” na konci každého dňa, aby sme dali svojim blízkym vedieť, že sme v poriadku. Každá zo správ bola prijatá a uistila našich blízkych, že sme v poriadku. My sme tak mali super výlet, a pohodu v duši, že rodina vie o každom našom kroku na výlete. Ďakujeme za výborný produkt“, poznamenal Jonathan Dunn. Horolezci vedia, že lezenie si vyžaduje plánovanie, sústredenie a silu. Horolezectvo je šport a tiež životný štýl, ktorý umožňuje prežiť čas na úžasných nedosiahnuteľných miestach. Bouldering, upevňovanie lán, free climbing alebo diskutovanie o technických trasách okolo táboráku - to všetko možno zažiť v partii horolezcov. Chýbať by nemal ani SpotSOS, ktorý je na takýchto potulkách perfektný spoločník. A pritom nikdy neviete, kedy ho môžete potrebovať. Zariadenie dokáže privolať záchranný tím na miesto, kde sa nachádzate. Skúsenosti so SpotomSOS má aj turista a horolezec Billy Blohm. “9.januára 2009 som dosiahol vrchol Aconcaguy o 15:00, s piatimi ďalšími horolezcami, žiaľ v najtragickejšom roku tohto desaťročia. Aconcagua je najvyšší vrch Ameriky i západnej a južnej pologule, druhý najvyšší zo “siedmich vrcholov”. Počas lezenia v sezóne 2008/2009 zahynulo na jeho vrchole 6 horolezcov, čo je dvojnásobok obvyklej ročnej úmrtnosti. Keď tieto udalosti vysielali v správach a ja som sa štveral na vrchol Aconcaguy, moja rodina bola jediná, ktorá vedela, že som v poriadku. Môže za to SpotSOS. Rodiny ostatných horolezcov sa strachovali, čakali na hovor zo satelitného telefónu, ktorý mal slabé batérie a bol bez signálu. SpotSOS bol pre mojich kolegov - horolezcov novinkou. Preto som im sám niekoľkokrát vysvetľoval schopnosti tohto zariadenia. Svoju rodinu som informoval cez funkciu “tracking”. Pätica horolezcov ešte aj dnes obdivuje moju schopnosť zmapovať celú trasu až na vrchol Aconcaguy“, dodáva Blohm. Mapu jeho trasy možno nájsť na: http://purebound.com/aconcagua/.” SpotSOS je perfektným spoločníkom aj pre námorníka. Zariadenie funguje prakticky kdekoľvek, dokonca aj keď ste na míle vzdialený od pobrežia a mimo dosahu mobilného telefónu. Námorník Jason Nabors absolvoval plavbu so SpotomSOS. “Chcel by som sa poďakovať za Váš úžasný prístroj. Moja žena mohla pokojne spať vediac, že som v poriadku, kým som sa týždeň plavil v pobrežných vodách so svojím 8´ člnom. Som členom skupiny známej ako Puddle Duck Racers. Staviame malé 8´dlhé x 4´široké člny a plavíme sa s nimi 200 míľ z Port Mansfield v Texase do Magnolia Beach v Texase. To je týždňová cesta, ktorá vyžaduje 40 míľ plavby za deň, niekedy aj cez nehostinné a nezaľudnené územia Texasu. Signál pokrytia mobilných telefónov je prinajlepšom nedostatočné. Minulý rok som cestu absolvoval len s mobilným telefónom. Pre moju ženu to bola nočná mora. Vôbec nevedela, či som OK alebo nie. Tento rok som na deň otcov dostal SpotSOS. Manželka povedala, že to bol skôr darček pre ňu, ako pre mňa. A poviem Vám, bol to skvelý doplnok k mojej námorníckej výbave. Nemyslím si, že ešte niekedy pôjdem na výlet bez neho.” Podrobnejšie informácie o SpoteSOS sú zverejnené na www.spotsos.sk