Viete si vybrať správne off-road pneumatiky?

Chystáte sa na dobrodružnejšie výpravy vlastným terénnym autom? Ak sa plánujete vydať aj mimo bežných asfaltových ciest, mali by ste myslieť na výber správnych off-road pneumatík. Nenechajte sa prekvapiť zlyhaním v nehostinných podmienkach a 2x si rozmyslite, čo si na svoje terénne vozidlo obujete. Koniec koncov vám to môže ušetriť aj veľa peňazí.

Na aké disky obúvať?

Ešte pred samotným výberom terénnych pneumatík je nemenej dôležitou otázkou aj výber správneho disku, na ktorý sa bude pneumatika obúvať. Hliníkové disky alebo disky z iných zliatin (napr. dural) sú ľahšie, menej zachytávajú nečistoty a majú lepšiu trakciu na pevnom povrchu. Napriek ich väčšej pevnosti sú však pomerne krehké a navyše sú náchylnejšie na povrchové poškodenie. Pri skutočných offroad aktivitách teda odporúčame využívať plechové, teda oceľové disky, ktoré sú pružnejšie a menej náchylné na poškodenie. V teréne koniec koncov nejde o vzhľad, ale predovšetkým o funkčnosť.

 
 

Niekedy je to o kompromise

 
Prevod trakcie na vozovku je najzákladnejšou úlohou pneumatiky. Ak cestujete po klasických cestách, skomplikovať ho môžu iba zlé podmienky ako dážď či sneh. Výber je teda zväčša jednoduchší. Pri jazde v teréne sú však vynakladané oveľa väčšie požiadavky na to, aby pneumatika zvládla svoju základnú funkciu. Nielenže sa často menia okolité podmienky častejšie, ale predovšetkým samotný podklad „vozovky“ sa môže meniť každým kilometrom. Takáto pneumatika teda musí zvládať štrk, blato, vodu, ľad, sneh, piesok a oveľa viac.
 
Prvý krok pri výbere pneumatiky je teda uvedomenie si samotného účelu. To závisí hlavne od pomeru cestovania po klasických cestách a mimo nich. Tento pomer potom určuje, na akú kategóriu pneumatík sa zamerať z hľadiska určenia. Ak totiž cestujete 90% času po asfalte s občasným výletom do terénu, je vhodné myslieť na kompromis, ktorý vám zabezpečí lepšiu spotrebu i bezpečnosť na asfaltovej ceste. Týmto kompromisom sú tzv. all-terain pneumatiky, ktoré sú určené do všetkých podmienok, teda aj do tých nenáročných. Sú spoľahlivé v ľahšom teréne a zároveň dokážu udržať vašu spotrebu na uzde.
 
Ak však viete, že terén je vašou doménou a pôjde naozaj do tuhého, priority sú niekde úplne inde. Pneumatiky do náročného terénu sú ťažké, majú extrémne hlboký dezén, tvarom prispôsobený konkrétnemu použitiu a vystužené steny, ktoré vydržia aj prudké nárazy a strety s ostrými kameňmi. Tieto pneumatiky bývajú univerzálne, ale aj s preferenciou pre určité druhy povrchov. Dôležité teda je dopredu si zvážiť, po akých povrchoch sa budete premiestňovať. Dezény pneumatík určených primárne na blato sa totiž napríklad výrazne odlišujú od pneumatík určených do piesku. Ich spoločné znaky, ako hlboký dezén a robustnosť, sú však spoločné a zároveň ich predurčujú na absolútnu nevhodnosť na spevnené cesty. Vo vyšších rýchlostiach takéto pneumatiky na ceste „plávajú“, spotreba je zväčša astronomická a navyše mäkšia zmes sa na ceste výrazne ničí a dezén mizne pred očami.
 

Keď ide do tuhého

 
Špeciálnou kategóriou sú pneumatiky určené do zimných podmienok. Ich dezén je tvorený výraznými a členitými lamelami, ktoré zabezpečujú dobrú ovládateľnosť a trakciu a sú stvorené na boj so snehom. Tieto pneumatiky majú aj špeciálnu zmes, vďaka ktorej sa pneumatika prispôsobí terénu aj v extrémne nízkych teplotách. Niektoré extrémnejšie verzie pre čisto arktické podmienky majú aj hroty pre zabezpečenie trakcie na ľade a snehu.
 
Na jazdu v teréne sú čoraz obľúbenejšie štvorkolky. Keďže nejde o žiadnych hltačov kilometrov, pneumatiky sú zväčša prispôsobené pre čisto terénny povrch a sú vhodné aj do piesku. Majú zväčša horizontálne štruktúrovaný dezén, ktorý zabraňuje zaboreniu aj v najmäkšom povrchu.
 
 

Ako vybrať správny rozmer?

 
Riadiť sa treba, samozrejme, technickým preukazom. Výška a šírka pneumatík sa ale odvodzuje od hmotnosti vozidla. Automobily do 1,4 t majú pneumatiky, ktoré nemusia presahovať celkovú výšku 84 centimetrov a šírku 25 centimetrov. Ľahké terénne vozidlá s hmotnosťou do 1,8 t majú pneumatiky do výšky 91 cm, so šírkou maximálne 30 centimetrov. Stredne ťažké vozy do 2,2 t majú pneumatiky až do výšky 97  a šírky 36 centimetrov.