Fascinujúca Kambodža a z histórie Červených Kmérov

Východ slnka pri magickom chráme Angkor Wat, plavba na najväčšom sladkovodnom jazere juhovýchodnej Ázie, múzeum genocídy, návšteva obyvateľov Plávajúcej dedinky, jazda na rikšách, divoké zábavy na ulici Pub Street aj krásne pláže ostrova Koh Rong. Nie len týmto vás dokáže očariť nádherná Kambodža.

• Kambodža leží severne od rovníka v tropickom pásme. Ideálna dovolenka je v období sucha a teda od novembra do apríla.

Neváhame a objavovať ideme aj my. Prichádzame z Bangkoku do mestečka Siem Reap. Nachádza sa totižto neďaleko chrámového skvostu Angkor Wat, ktorý ročne priláka státisíce ľudí. Trávime tu plné dva dni aby sme stihli všetko, čo sme si naplánovali. Rikšami sa dostávame do neďalekého Angkor Wat už o piatej ráno, aby sme si chytili dobré miesto na pozorovanie východu slnka. Naraňajkujeme sa a počkáme na nášho miestneho sprievodcu, ktorý nám porozpráva najdôležitejšie aj najzaujímavejšie fakty o chráme.

Angkor wat

Angkor Wat svojou výmerou asi štyristo kilometrov štvorcových je považovaný za najrozľahlejší náboženský komplex na svete, je vyobrazený na kambodžskej vlajke a stal sa aj najväčšou turistickou atrakciou krajiny. Chrám sa začal stavať v 12. storočí ako hlavné mesto a sídlo kráľa. Bol však niekoľkokrát zničený nepriateľmi, živelnými pohromami, občianskou vojnou aj vládou Červených Kmérov.  Komplex chrámu je obrovský, obsahujúci desiatky chrámov, veží, zrúcanín aj gigantickej vodnej priekopy, ktorá samotný chrám obklopuje. Turisti si tu môžu vychutnať fenomenálne podnety kmérskej kultúry.

Chrámy Angkoru

Ako sme už spomenuli, chrámov Angkoru je niekoľko desiatok a turista by tu mal čo robiť aj jeden celý týždeň. My tu trávime jeden plnohodnotný deň a presúvame sa na rikšách. V takmer 40 stupňovej teplote a 90 % vlhkosti by to inak bolo dosť náročné. Odporúčame so sebou veľa vody a tiež sa občerstviť v samotnom komplexe v reštaurácii alebo stánku, ktorých tam je niekoľko. Spomeňme teda pár najznámejších chrámov.

Bayon Temple

Bayon je nádherný centrálny chrám starovekého mesta Angkor Thom, postavený ako štvorec, ktorého strany sú presne od severu na juh a od východu na západ. Stojí v presnom centre opevneného mesta, chrám Bayon predstavuje križovatku neba a zeme a nesie prvky budhistické aj hinduistické. Vyobrazené sú na ňom tváre Budhov, ktoré smerujú na všetky svetové strany.

Ta Prohm alebo po stopách Angeliny Jolie

Chrám Ta Prohm sa preslávil najmä vďaka filmu Tomb Rider, v útrobách ktorého si zahrala hlavnú rolu Lary Croft svetoznáma herečka Angelina Jolie. Chrám je obklopený džungľou a mohutné stromy doteraz prerastajú chrámy a budovy a ich poprepletané korene len demonštrujú silu a vážnosť prírody. Chrám aj v súčasnosti trpí návalom turistov ale návšteva tohto budhistického chrámu postaveného v roku 1186 rozhodne stojí za to.

Chrám Ta Som

Ta Som je menší chrám postavený v 12. storočí v budhistickom štýle. Zaujímavosťou je, že architektúra a dekorácie patria kráľovi, ktorý ho postavil a ako jediný spomedzi všetkých kmérskych kráľov ich stihol postaviť viac. Nás zaujal život miestnych v okolí chrámu, pobehujúce deti a milých miestnych ľudí predávať suveníry, vodu, oblečenie či občerstvenie. Ako v každom kúte juhovýchodnej Ázie, ani tu nezabudnite ceny zjednávať.

Po náročnom dni strávenom v tomto prekrásnom komplexe naše kroky vedú jedine k bazénu a k dobrej večeri. Po kvalitnom oddychu sa večer vyberieme na známu turistickú ulicu mesta Siem Reap – Pub Street. Už z názvu je cítiť, že tu sa budeme mať asi dobre. Bary, reštaurácie, hudba, masáže za pár šupiek, aj fish spa. Toto všetko láka mnohých turistov na slávnu Pub Street zotrvať až do neskorých nočných hodín.

Plávajúca dedina Kampong Phluk

Po výdatných raňajkách nás už čakajú naši vodiči aby nás na rikšách odviezli na ďalší výlet, ktorý v okolí mesta Siem Reap nemôže žiadny turista vynechať. Plávajúca dedina Kampong Phluk je autentickým dôkazom toho, že žiť sa dá aj skromne bez výdobytkov modernej techniky.

Plavíme sa riekou okolo domov obyvateľov a zisťujeme zaujímavé fakty. Hladina rieky tu v období dažďov stúpa na +-5 metrov a podľa toho sú prispôsobené aj obydlia. Domy postavené na vysokých drevených trámoch budia dojem skromnosti a biedy. Zašli sme sa pozrieť aj dnu, priniesli sme deťom školské potreby a videli ako tu ľudia naozaj žijú. V domoch sa nachádzali len nutné a základné potreby domácnosti. Okrem toho vlastnia ešte čln a siete, aby na jazere a v rieke mohli loviť ryby.

V jazere sme videli ľudí prať oblečenie aj sa kúpať. Bol to skutočný zážitok. Z Plávajúcej dedinky sa doplavíme až na najväčšie sladkovodné jazero juhovýchodnej Ázie Ton Le Sap, kde okoštujeme aj mäso z krokodíla, navštívime krokodíliu farmu a vyberieme sa späť do mesta Siem Reap, aby sme stihli Killing Fields, tzv. Vražedné polia a priblížili si históriu Červených Kmérov.

Z desivej histórie Červených Kmérov

Z mesta Siem Reap vyrážame ráno letecky do hlavného mesta Kambodže Phnom Penh. Let trval len 45 minút a my máme celý deň pred sebou na objavovanie okolia. Hneď zamierime na obed do lokálnej reštičky a po domácom amoku (zmes mäsa a zeleniny pripravená na kokosovom mlieku a kari) sme plní energie vyraziť do Múzea genocídy a na Vražedné polia, ktoré sú považované za najpochmúrnejšie miesta celej Kambodže.

Kambodžskí komunisti sú známi aj pod názvom Červení Kméri, ktorí pod velením „pána strachu a hrôzy“ Pol Pota založili stranu v 50. rokoch minulého storočia a za štyri roky vyvraždili štvrtinu populácie. Prešli z feudalizmu k diktatúre, zrušili obchod a peniaze a v krajine nastal hlad. Ľudí nútili pracovať na poliach bez jedla a rodín a vyvraždili celú inteligenciu. Lekárov, akademikov, učiteľov, aj tých, čo nosili okuliare.

Ľudí hádzali do spoločných hrobov aj keď telá stále javili známky života. Zabití boli roľníckym náradím, mačetami aj udupaním slonov. V múzeu genocídy Tuol Sleng sme videli mnoho nástrojov vraždenia, postele, ktoré neslúžili väzňom na spánok ale na výsluch a mučenie, cely, do ktorých sa väzni ledva zmestili. Podmienky boli príšerné a zážitok ľudskej krutosti a bezcitnosti sa nám vryl do pamäti už asi nastálo.

Z histórie Červených Kmérov si odnášame silné zážitky a zvyšok dňa plánujeme stráviť oddychom pri hotelovom bazéne. Druhý deň nás čaká samotné mesto. Phnom Penh je francúzskou kolóniou a tak sa tu zachovali široké aleje, bulváre a námestia. Budovy boli postavené s európskou inšpiráciou – hotely, nemocnice aj školy, a preto dostal Phnom Penh prezývku „Paríž Východu“.

Svetielkujúci planktón na ostrove Koh Rong

Po aktívnych výletoch vo vnútrozemí krajiny sa dostávame do prístavného mesta Sihanoukville, aby sme sa loďou prepravili na miestny ostrov Koh Rong. Po tých všetkých zážitkoch si chceme užiť oddych, a tak si doprajeme krásne ubytovanie v podobe chatiek priamo na pláži. Tento deň nerobíme nič, len ležíme a plávame v krásnom priezračnom mori.

Druhý deň chceme ostrov spoznať viac. Naberieme si so sebou veľa vody a obídeme ho takmer celý pešo. Prechádzame menšou džungľou, zažijeme krásne okolité pláže, mieste reštaurácie, bary aj neďalekú dedinku a večer zavŕšime v bare na našej pláži. Ideálny deň.

Na ďalší sa loďou vyberieme na priľahlý ostrov Koh Rong Sanloem, sami si nachytáme ryby, ktoré si ugrilujeme a cestou naspäť zjeme popri západe slnka. Keď je už tma, naskáčeme znova do mora a sledujeme svetielkujúci planktón. Krásny úkaz, ku ktorému dochádza deformáciou bunky planktónu, ktorú spôsobí pohyb vody alebo vĺn a na malý moment vydá zo seba svetielko. Ide o unikátnu chemickú reakciu, ktorá slúži ako obrana, keďže svetlo má odplašiť predátora.

Dni sa veľmi rýchlo míňali a nám neostalo nič iné len sa pobaliť a s Kambodžou sa rozlúčiť. Nezabudnuteľné zážitky a skúsenosti, ktoré si odnášame budú v nás ešte veľmi dlho rezonovať.