Roháčsky vodopád | Trasa, obmedzenia, fotky

Návšteva Roháčskeho vodopádu by sa dala charakterizovať ako ľahká túra, či skôr prechádzka. Výlet k najmalebnejšiemu vodopádu v Roháčskej doline sa tak dá absolvovať aj s deťmi, prípadne staršími ľuďmi.

Začiatok na parkovisku Pod Spálenou alebo SAD Zverovka

Východiskovým miestom pre pre túto túru býva zvyčajne pre motorizovaných turistov parkovisko Pod Spálenou. Pre tých, čo idú autobusom je to zastávka autobusu SAD "Zverovka, rázcestie." Potom sa treba dostať na Rázcestie Šindľovec (1087 m), bývalé parkovisko s bufetom. Dnes sa tam už však autom dostať nedá.

Ak vyrážate z autobusovej zastávky, na Rázcestie Šindľovec sa dostanete po asfaltke po červenej značke. Ak vyrážate z parkoviska Pod Spálenou, dostanete sa na Rázcestie Šindľovec cez les po zelenej značke asi za 10 minút.

Parkovisko pod Spalenou

Razcestie Sindlovec

Rázcestie Šindľovec a rázcestie Adamcuľa

Na Rázcestí Šindľovec je bufet, kde sa môžete v prípade potreby osviežiť (v letných mesiacoch je bufet otvorený, v zime môže byť zatvorený).

Ďalej vyrazíte po asfaltovej ceste, ktorá je označená červenou značkou a pokračujete asi 30 minút až k rázcestiu Adamcuľa. Ak by ste išli ďalej po červenej, dostanete sa až k Ťatliakovej chate.

Na rázcestí Adamcuľa však zahnete vpravo na žltú značku, smerom na Roháčsky vodopád. Podľa značenia je to 30 minút, no reálne sa to dá v pohode stihnúť za 20 minút. Samozrejme za predpokladu, že je dobré počasie. V zime, keď je sneh alebo prší, je reálny čas 30 minút.

razcestie Adamcuľa

Po asfaltke pokračujete asi ešte 500 metrov, pričom prejdete po moste ponad Studený potok. Potom asfalt končí a vstúpite do lesa. Lesným chodníkom pokračujete ďalej po žltej do Zelenej doliny. Cesta začne postupne stúpať, no to sa už postupne blížite k vodopádu. A ste tu. Vodopád je vo výške 1340 metrov a jeho výška je oficiálne udávaná 23 metrov. Samozrejme, prietok vody a jeho mohutnosť vynikne najmä na jar, keď sa topí sneh alebo po silných dažďoch.

Zelena dolina

Paralelne so žltou značkou ide od rázcestia Adamcuľa aj modrá značka, ktorá pokračuje ďalej na rázcestie Pod Predným Zeleným a na Roháčske plesá. Z rázcestia Pod Predným Zeleným máte aj inú možnosť ako Roháčske plesá a to pokračovať do Baníkovského sedla a na samotný Baníkov (túra na Baníkov: https://www.dobrodruh.sk/clanok/vystup-na-banikov-rohace)

To sú však už náročnejšie túry. Ak ste už však na Roháčskom vodopáde, oplatí sa vám vystúpiť aspoň na rázcestie Pod Predným Zeleným, kde sa vám otvoria nádherné výhľady na okolitú panorámu kopcov. Od vodopádu sem síce ide už skutočne strmý chodník, no dostať sa sem môžete za približne 30 minút. Oplatí sa to.

Odporúčam: V okolí vodopádu si musíte dávať pozor. Okolitý terén podlieha erózii. Dá sa zostúpiť aj priamo k vodopádu, no šmýka sa a terén nie je pevný. Takže opatrne! Keď je sneh alebo mrzne, oplatí sa mať na topánkach turistické návleky.

Trasa: Zverovka (SAD, rozcestí značených tras, 1015 m) - po červenej značke Adamcuľa (1189 m) (0:45) - po modrej a žltej značke Roháčský vodopád (1340 m, odbočka k vodopádu) (0:30) - Rázcestie pod Predným Zeleným (1437 m) (0:30) - naspäť na Adamcuľu (0:45) - po červenej značke Zverovka (SAD) (0:45).

Čas: Asi 3 - 4 hodiny

Obmedzenia: Túru k Roháčskému vodopádu alebo aj na Ťatliakovu chatu je možné absolvovať počas celého roka. Sezónna uzávera chodníkov v období 1.11.-15.6. je podľa vyhlášky až od rázcestie modrej a žltej značky Pod Predným zeleným. No tabuľa je v teréne umiestnená už na rázcestí Adamcuľa, čo pôsobí často zmätočne.

Vo Výhláške je obmedzenie formulované takto:

Sezónne uzávery turistických a náučných chodníkov v národnom parku od 1. novembra do 15. júna:

• "Spálená dolina od križovatky chodníkov nad vodopádom v smere na Roháčske plesá - modrá značka a na Baníkovske sedlo - žltá značka"
  • "Smutná dolina od Ťatliakovho plieska na Smutné sedlo - modrá značka a na sedlo Zábrať - zelená značka"